Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Den väldoftande lavendeln har varit ett flitigt använt tonikum för nervsystemet sedan medeltiden. Inom örtmedicin och aromaterapi används lavendel bland annat vid stress, sömnlöshet, migrän och matsmältningsproblem. Örten är även ett suveränt medel vid insektsbett, brännsår och för att hålla tygätande insekter så som mal och pälsängrar borta. Lavendel har utan tvekan många underbara egenskaper och är mer eller mindre ett måste i varje husapotek.

Lavendel - En stjärna i husapoteket!

Eterisk lavendelolja gav upphov till begreppet aromaterapi

Det var den eteriska lavendeloljan som genom en olyckshändelse 1910 gav upphov till begreppet aromaterapi. En kemist och forskare vid namn René-Maurice Gatefossé jobbade i ett laboratorium i familjens parfymfabrik i Grasse i Provence. Ett experiment råkade gå fel som resulterade i en explosion och som följd brände han sin arm svårt. Snabbt stoppade han armen i den närmaste behållaren med vätska för att lindra svedan. Vätskan var inget annat än lavendelolja och han blev förbluffad över hur snabbt smärtan lindrades och hur fort såret läkte utan ärrbildning. Än idag är eterisk lavendelolja mycket uppskattad vid brännskador. René-Maurice Gatefossé spenderade därefter sitt liv med att studera eteriska oljor och dess egenskaper.

Lavendel vid sömnlöshet och avkoppling

En av de mest kända egenskaperna av eterisk lavendelolja inom aromaterapi är dess förmåga att hjälpa vid sömnproblem. Även vetenskaplig forskning indikerar att det kan vara ett säkert och effektivt sätt för bättre sömn (1). Prova att lägga en tygpåse med torkad lavendelblom under kudden, eller ännu effektivare droppa några droppar eterisk lavendelolja på kudden innan du går och lägger dig.

Lavendel vid stress, oro, ångest och depression

Lavendeln kan var mycket användbar vid ångest, oro, stress och depression. Forskare har upptäckt att lavendel ökar den typ av hjärnvågor som är associerade med avkoppling (2). Häll lite lavendelolja i badvattnet eller en handfull torkad lavendelblom. Du kan även massera in eterisk lavendelolja vid tinningarna eller sprida doften med hjälp av en aromalampa.

Lavendel spänningshuvudvärk och migrän

Ett par droppar eterisk lavendelolja i en kastrull med kokande vatten kan vara tillräckligt för att lindra en envis spänningshuvudvärk eller lugna en dunkande migrän. Det är en gammal huskur som även visat positiva resultat i moderna studier (3). Andas in lavendelångorna och känn lättnaden skölja över dig. Du kan också massera in ett par droppar eterisk lavendelolja vid tinningarna som nämnt ovan. Eterisk lavendelolja absorberas lätt av huden och den lugnande effekt på centrala nervsystemet kommer snabbt. Till skillnad från andra eteriska oljor så kan lavendelolja tillämpas direkt på huden utan att blandas med en bärarolja. Vissa kan dock uppleva en känslighet, och om så är fallet kan man blanda ut oljan med lite aloe vera eller en vegetabilisk olja.

Lavendel för matsmältningen

Inom örtmedicin rekommenderas ofta te gjort på lavendel som stöd för matsmältningen. Lavendel är dessutom kramplösande och urindrivande och kan vara väl värt att prova som huskur vid en orolig mage (4).

Lavendel för huden

Lavendel har antiseptiska och antibakteriella egenskaper och är därför användbar vid akne, eksem och svampinfektioner. Örten är även smärtstillande, lindrar klåda, lugnande och sårläkande. Outspädd kan den användas att punktbehandla insektsbett, småsår eller när man bränt sig på spisen, brännmaneter eller brännässlor. På kliande vattenkoppor är den suverän (4).

Lavendel håller mal och pälsängrar borta

Sedan århundraden har människor utnyttjat torkade blommor av lavendel och lavendelolja som ett medel mot mal och pälsängrar (5). Genom att lägga små påsar av torkad lavendelblom eller droppar med eterisk lavendelolja i skåp och garderober kan man skydda kläder och andra textiler mot tygätande insekter. Lavendel i kombination med cederträolja är dock den ultimata kombinationen för detta ändamål. Mer om hur du håller mal och pälsängrar borta kan du läsa här.

 

Här hittar du återförsäljare av:

 

Källor och Referenser:

(1) Lavender for Sleep, Rest, and Pain: Evidence for Practice and Research: https://journals.lww.com/cns-journal/Citation/2017/03000/Lavender_for_Sleep,_Rest,_and_Pain__Evidence_for.5.aspx

(2) Effect of lavender scent inhalation on prevention of stress, anxiety and depression in the postpartum period: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4815377/

(3) Lavender essential oil in the treatment of migraine headache: a placebo-controlled clinical trial: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22517298

(4) Kropp och själ – Eteriska oljor, av Jennie Hardning, 2002. ISBN: 1-40544-798-2

(5) Huskurer och botemedel, Readers digest AB, Stockholm, ISBN 91-7030-304-5

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Laila H

    Vilka underbara tips! Dessa ska jag spara 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Härligt att du uppskattade tipsen! 🙂

  2. Karina

    Lavendel är min favoritblomma av många anledningar och som du skrev fantastisk för att hålla skadeinsekter borta.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är den väldigt användbar till så mycket. 🙂

  3. Anna Bylund

    Lavendel & oljan är min absoluta favorit ‍♀️

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är lavendel underbart 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close