Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

4 sätt att hantera negativa tankar och tankemönster

av | maj 27, 2024 | Hälsa, Livsstil, Mental träning, Psykisk hälsa | 6 Kommentarer

Negativa tankar är något som vi alla har då och då. Men om du fastnar i ett negativt tankemönster kan det börja påverka ditt liv på en djupare nivå. Det kan förändra din självbild, ditt välmående och agerande. Våra tankar, känslor och beteende är alla sammankopplade och har således en stor inverkan på hur vårt liv formas.

hantera negativa tankar

Kraften av våra tankar

Varje dag tänker vi runt 60 000–80 000 tankar och av dessa är cirka 90 % samma som vi tänkte igår. Det finns mycket som påverkar vad vi tänker såsom händelser i livet, vår livssituation och olika omständigheter.

Att eliminera negativt tänkande handlar inte bara om att få en positiv attityd. Det går mycket djupare än så. Tankar är kraftfulla och hur och vad vi tänker påverkar de saker som händer oss. Vi attraherar det vi känner. Genom att ta kontroll över dina tankar, tar du också kontroll över ditt liv.

Ändra negativa tankemönster

Att bryta negativa tankemönster

Negativt tänkande är det enklaste sättet att sätta bromsklossar i ditt liv och din utveckling. När de negativa tankarna maler på dag in och dag ut kan det resultera i problem med låg självkänsla, emotionell stress, nedstämdhet och social ångest.

Dina tankar är bara tankar och det gör dom inte per automatik sanna, men det blir din inre verklighet. Som redan nämnt kommer det också påverka ditt beteende. Om du tänker att du kommer misslyckas med det du tar dig an, är risken också stor att du kommer agera på ett sätt som gör att du faktiskt misslyckas, trots att du mycket väl kunde ha lyckats.

Men hur blir man av med negativa tankar? Det första steget att bli av med återkommande negativa tankar är att bli mer medveten om vad dom grundar sig i. Uppmärksamma vilken inverkan de har på ditt känsloliv och ditt beteende och jobba därefter på att minska dess makt över dig. 

Du har trots allt kontroll över dina tankar, även om det ibland kan kännas som att tankarna har kontroll över dig. Det är också bara din reaktion på en negativ tanke som kan ge den kraft.

Med tiden kan denna förändring i vilka tankar du väljer verkligen göra skillnad för din mentala hälsa, ditt välbefinnande och beteende. Här följer några tekniker som du kan prova för att bryta ett negativt tankemönster.

Ändra negativa tankar till positiva tankar

Bli medveten om dina negativa tankar

Genom att bli medveten om dina negativa tankar och vad dom grundar sig i, kan du också lättare ta kontroll över dom.

Så fort du inser att du tänker en negativ tanke, uppmärksamma den. Säg till dig själv: Det är bara en negativ tanke, det är inte verklighet. Negativa tankar har som sagt bara makt över dig om du reagerar på dom och du kan alltid välja att inte reagera.

Negativa tankar har en tendens att fastna i en “loop” i hjärnan. För att få ur dom hur huvudet kan det också många gånger hjälpa att skriva ner dom.

Ersätt den negativa tanken

Så snart du känner igen att du tänker en negativ tanke, ersätt den med en annan tanke. Tänk på något positivt som ett härligt minne eller något som du ser fram emot. 

Principen med denna teknik är att avbryta det negativa tänkandet i det ögonblick du känner igen det. Analysera inte tanken, försvara dig inte emot den, bara avbryt den. Tanken kommer att återkomma och när den gör det, avbryt den igen. Träna ditt sinne att hejda negativt tänkande.

Tänk motsatsen till den negativa tanken

När en negativ tanke dyker upp, motverka den genom att tänka det exakt motsatta. Om den negativa tanken till exempel säger,”Jag kommer aldrig att klara av det här”, motverka den genom att tänka ”jag kommer att klara av det här ”. Om tanken säger, ”Jag kommer aldrig att få en bra ekonomi”. Tänk istället, ”Jag kommer att bli framgångsrik ekonomiskt”.

Vi kan bara tänka en tanke åt gången, så två olika tankar kan inte infinna sig samtidigt. Genom att ersätta tanken med dess raka motsats, tar du inte bara bort den negativa tanken från ditt sinne, utan du flyttar även ditt fokus till vad du faktiskt vill ska hända.

Hantera negativa tankar med mindfulness

Att träna mindfulness kan hjälpa dig att bli mer medveten om dina tankar och ge dig större självmedvetenhet.

Ofta tenderar vi att reagera per automatik på saker och ting. Med hjälp av mindfulness kan vi istället lära oss att stanna upp, betrakta den negativa tanken och välja bort den.

Mindfulness kan helt enkelt hjälpa dig att förändra ditt förhållande till dina tankar och dina känslomässiga reaktioner. På sidan ”Mindfulness” kan du läsa mer om hur du kan få in medveten närvaro i din vardag.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. K.H

    Det är något som jag verkligen måste bli bättre på. Det är ju bara så svårt.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tänk istället att det inte är svårt. Med övning och fokus på det du vill ha i ditt liv, så kommer du bli bättre på att hantera negativa tankar. <3

  2. Mia

    Så bra inlägg! Så viktigt att lära sig kontrollera sina tankar. <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack! 🙂 Det är det verkligen. <3

  3. Tina

    Bra inlägg. <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Roligt att du uppskattar inlägget. <3

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Instagram

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close