5 minuters antistress-meditation

by Mikaela Bjerring on 23 augusti, 2018 · 4 comments

in Blogg, Livsstil, Livsstilsförändringar, Meditation, Mental träning, Mindfulness, Personlig utveckling, Stress

Meditation kan vara ett mycket effektivt redskap för att reducera och hantera stress. Ett avslappnat och stabilt sinne är mindre oroligt, man får lättare att fokusera och hantera olika situationer, tankar och känslor. Så lite som 5 minuter antistress-meditation kan göra stor skillnad.


Följande meditationsövning är riktigt bra för att hantera stress, men även för att kunna se stressiga situationer ur ett större perspektiv och på så sätt bearbeta stressen.

  1. Börja med att sätta dig bekvämt och rakryggad. Andas djupt, lugnt och långsamt. Observera hur andningen känns i kroppen och känslan i varje andetag.
  2. Tänk därefter tillbaka på en stressig dag. En stressig situation som ligger tillräckligt nära i tiden för att du ska komma ihåg detaljer om hur du reagerade och kände i kroppen just då.
  3. Ta ett par minuter och fokusera på känslorna som det här minnet väcker i din kropp, utan att du tillåter att negativa känslor tar över.
  4. Fokusera sedan på att acceptera att den här stressen kommer att gå över. Notera att i framtiden så kommer du titta tillbaka på den här stressiga situationen som helt oviktig.
  5. Tänk sedan på att du just nu, i den här stunden har allt du behöver.
  6. Avsluta med att återigen fokusera på andningen. Andas djupt, lugnt och långsamt. Observera hur andningen känns i kroppen och känslan i varje andetag.

Meditation behöver inte var svårt eller komplicerat. Det behöver inte heller ta upp mycket av din tid. Genom att införa olika typer av meditationsövningar i vardagen så kan du uppnå mer lugn, harmoni och en större närvaro i ditt liv.

Relaterade inlägg:

 

{ 4 comments… read them below or add one }

1 Ella augusti 28, 2018 kl. 20:06

Tack för tipset! Ska börja införa det i min dagliga rutin. Känner att jag verkligen behöver det. 🙂

Svara

2 Mikaela Bjerring september 1, 2018 kl. 11:29

En lite stund av djup avslappning kan göra stor skillnad. 🙂

Svara

3 Agneta september 1, 2018 kl. 10:38

Tack! Ska börja införa det i min dag. <3

Svara

4 Mikaela Bjerring september 1, 2018 kl. 11:26

Underbart! <3

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: