Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Meditation kan vara ett mycket effektivt redskap för att reducera och hantera stress. Ett avslappnat och stabilt sinne är mindre oroligt, man får lättare att fokusera och hantera olika situationer, tankar och känslor. Så lite som 5 minuter antistress-meditation kan göra stor skillnad.

5 minuters antistress-meditation

 5 minuters övning i antistress-meditaion

Följande meditationsövning är riktigt bra för att hantera stress, men även för att kunna se stressiga situationer ur ett större perspektiv och på så sätt bearbeta stressen.

  1. Börja med att sätta dig bekvämt och rakryggad. Andas djupt, lugnt och långsamt. Observera hur andningen känns i kroppen och känslan i varje andetag.
  2. Tänk därefter tillbaka på en stressig dag. En stressig situation som ligger tillräckligt nära i tiden för att du ska komma ihåg detaljer om hur du reagerade och kände i kroppen just då.
  3. Ta ett par minuter och fokusera på känslorna som det här minnet väcker i din kropp, utan att du tillåter att negativa känslor tar över.
  4. Fokusera sedan på att acceptera att den här stressen kommer att gå över. Notera att i framtiden så kommer du titta tillbaka på den här stressiga situationen som helt oviktig.
  5. Tänk sedan på att du just nu, i den här stunden har allt du behöver.
  6. Avsluta med att återigen fokusera på andningen. Andas djupt, lugnt och långsamt. Observera hur andningen känns i kroppen och känslan i varje andetag.

Meditation behöver inte var svårt eller komplicerat. Det behöver inte heller ta upp mycket av din tid. Genom att införa olika typer av meditationsövningar i vardagen så kan du uppnå mer lugn, harmoni och en större närvaro i ditt liv.

 

Fler inlägg relaterat till stress hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Ella

    Tack för tipset! Ska börja införa det i min dagliga rutin. Känner att jag verkligen behöver det. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      En lite stund av djup avslappning kan göra stor skillnad. 🙂

      Svara
  2. Agneta

    Tack! Ska börja införa det i min dag. <3

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close