Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

5 hälsofördelar med att äta spenat

av | aug 6, 2016 | Blogg, Kost & Näring, Recept - veganska & vegetariska | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Spenat är en bladgrönsak som är uppskattad för mycket mer än enbart sin goda smak. Det är en riktig näringsbomb som enligt studier kan bidra till bland annat bättre muskeltillväxt, ökad mättnadskänsla och normala kolesterolnivåer.

5 hälsofördelar med att äta spenat

Spenat är en riktig näringsbomb

Spenat är fantastiskt om du vill få i dig massor av näring. Det är en ettårig ört som bland annat är rik på näringsämnen så som betakaroten, lutein, K-vitamin, C-vitamin, B-vitaminer, E-vitamin, järn, zink, magnesium, kalium och kalcium. Precis som andra mörka bladgrönsaker är spenat även rikt på klorofyll ”växternas blod” (1).

Klorofyll i spenat har fördelar för blodet

Klorofyll är det växtämne som när solens strålar träffar ger växterna dess gröna färg. Det ansvarar för syreupptaget och näringsomsättningen hos växten. Den kemiska strukturen hos klorofyll liknar människans hemoglobin. Den enda som skiljer dom åt är att hemoglobinmolekylen är byggd runt en järnatom och klorofyll är byggd runt en magnesiumatom. Klorofyll har visat sig bidra till att bygga upp antalet blodceller hos människan och förbättra cellernas syreupptag och näringsomsättning (2).

Thylakoider i spenat bidrar till ökad mättnad

I spenat finns ämnen som kallas thylakoider. Forskning (3) har visat att dessa ämnen bidrar till ökad mättnadskänsla, vilket gör att man inte överäter och att man håller sig mättare längre. Det beror på att thylakoider i kosten stärker det kroppsegna systemet av aptitreglerande hormoner mellan måltiderna, däribland mättnadshormonet GLP-1. Det gör att mättnadskänslorna blir starkare. Man har också sett att thylakoider påverkar belöningssystemet i hjärnan, vilket minskar sockersuget och begäret av att småäta.

Fibrer i spenat bidrar till normala kolesterolnivåer

Spenat är rikt på fiber och en portion spenat ger dig cirka 2,2 gram. Att få i sig tillräckligt med fibrer bidrar bland annat till normala kolesterolnivåer, välfungerande matsmältning och en bra tarmfunktion (4).

Nitrat i spenat bidrar till muskeltillväxt

Att seriefiguren Karl Alfreds muskler växte när han åt spenat var ingen tillfällighet. För sanningen är den att spenat verkligen är en supergrönsak för musklerna. Spenat innehåller liksom rödbetan rikligt med nitrat som gör musklerna mycket mer effektiva. Nitrat omvandlas i kroppen till kväveoxid som fungerar kärlvidgande, vilket gör att syret lättare kan transporteras till cellerna. När syreupptaget förbättras blir muskelcellernas energianvändning mer effektiv, vilket ökar uthålligheten och prestationen (5).

Recept på spenatsmoothie:

Blanda alla ingredienser i en mixer och avnjut kall.

 

Källor och Referenser:

(1) Näringsinnehåll av spenat: Mat är bästa medicinen. Författare Jean Carper, ISBN 91-37-10630-9

(2) Klorofyll:  Klorofyll: Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sida: 115 ,ISBN: 91-631-7910-5. 

(3) Thylakoider i spenat kan leda till ökad mättnadskänsla, vilket i sin tur kan leda till viktminskning: http://www.lu.se/article/spenatextrakt-ger-viktminskning

(4)Kostfibrer bidrar till tarm- och maghälsan och normala kolesterolnivåer http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/fibrer/

(5)Nitrat i spenat:  http://jn.nutrition.org/content/early/2016/04/13/jn.116.229807.abstract

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Tina

    Spenat äter jag flera gånger i veckan. Så himla bra och så väldigt gott.

    Svara
  2. Kerstin

    Underbart att spenat är bra för så mycket. Det är ju dessutom fantastiskt gott.

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close