Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

6 Superfoods rika på C-vitamin

av | feb 3, 2021 | Hälsa, Hälsokost & Kosttillskott, Kost & Näring | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost och Bodystore.com –

C-vitamin har betydelse är en lång rad viktiga kroppsfunktioner. Inte minst spelar den mycket potenta antioxidanten en roll för immunsystemets normala funktion och för att skydda cellerna mot oxidativ stress. Här följer om 6 superfoods som alla har det gemensamma att de är väldigt näringsrika och en mycket bra källa till C-vitamin.

6 Superfoods rika på C-vitamin

Camu Camu

Camu Camu är en frukt som växer på buskliknande träd längs Amazonfloden i den sydamerikanska regnskogen. Själva frukten är inte större än 10-12 millimeter i diameter och har en köttig och mjuk konsistens. Färgen kan variera från rödbrun till mörkare lila. Ursprungsbefolkningen i Brasilien och Peru har länge använt frukten både som livsmedel och inom den traditionella folkmedicinen.

Camu camu toppar listan av C-vitaminrika livsmedel med hela 2-3 g C-vitamin per 100 g färsk frukt. Frukten innehåller dessutom mineraler, såsom natrium, kalium, kalcium, zink, magnesium, mangan och koppar. Man hittar även bioaktiva föreningar som polyfenoler (flavonoider, fenolsyror, tanniner, stilbener och lignaner) (1). Här i Sverige finns Camu camu att få tag i som pulver där C-vitamininnehållet ligger runt 4-6 g per 100 g pulver. Smaken är frisk, syrlig och lätt att tycka om. Camu camu-pulver finns att köpa här.

Acerola

Acerola är en annan uppskattad superfood från Sydamerika som även går under namnen Antilles körsbär och Barbados körsbär. Bären växer på buskliknande träd i de mer torra delarna av regnskogen. De mogna bären har en ljusröd färg och en god, saftig och syrlig smak. Ju mognare frukten är, desto mindre C-Vitamin innehåll den. Acerolan som ska torkas och malas till pulver skördas därför när den fortfarande är grön. När den är som C-vitaminrikast innehåller den hela 1,5-4,5 g C-vitamin per 100 gram färsk acerola (2). Förutom C-vitamin innehåller bären även en betydande mängd magnesium, kalium, vitamin B5 och karoten. Acerolapulver finns att köpa här.

Amla

Amla (Phyllanthus emblica) som även kallas för indiskt krusbär och gooseberry tillhör växtfamiljen Emblikasläktet. I den Ayurvediska kosthållningen och läkekonsten har Amla har en given plats. Bären blir stora som tomater. De mogna frukterna skördas och torkas vid låga temperaturer för att näringen ska bibehållas, följt av att de mals till ett fint pulver. Amla innehåller generöst med potenta antioxidanter, inte minst C-vitamin. 100 g färsk frukt innehåller cirka 600 mg C-vitamin som motsvarar cirka 10 gram torkat amlapulver (3). Amlapulver finns att köpa här.

Nypon

Nypon tillhör familjen Rosaceae samt släktet Rosa och växer i stora delar av världen inklusive Skandinavien. Det näringsrika nyponet är en utomordentlig källa till C-vitamin. 100 gram torkat nyponpulver brukar ge cirka 600-2000 mg C-vitamin. Nyponen är även rika på andra antioxidanter som polyfenoler, karotenoider och E-vitamin (4). Man hittar även växtnäringsämnen så som pektin, garvämnen, eterisk olja, växtsteroler, fruktsyror och ämnet galactolipider som gett nyponet väldigt mycket uppmärksamhet. Det sistnämnda ämnet är också anledningen till varför nyponpulver kommit att bli så uppskattat för att bibehålla hälsosamma och rörliga leder. Nyponpulver finns att köpa här.

Havtorn

Havtorn som även kallas havstörne eller finnbär tillhör familjen havtornsväxter. De orangefärgade mjuka, saftiga och väldigt näringsrika bären växer i stora delar av Europa och Asien och trivs nära havsstränder eller i torra områden. I Sverige växer havtornsbuskar längs hela kusten från söder till norr. Havtorn är en riktig vitaminbomb som inkluderar en betydande mängd C-vitamin som kan uppnå cirka 300 mg per 100 g färska bär (5).

Havtorn är även vad man vet det enda bäret som innehåller samtliga omega-fettsyror – 3, 6, 7 och 9. Vidare hittar man vitaminer som E, K, B och hälsosamma växtnäringsämnen som karotenoider, fenoler, fytosteroler, flavonoider och polyfenoler. Havtorn är uppskattat för sin syrliga och friska smak som påminner lite om passionsfrukt. Har man inte tillgång till färska bär så finns det havtornspulver att köpa här.

Baobab

Baobab härstammar från Afrikas torra savanner. Baobabträdet har flera smeknamn som inkluderar ”livets träd”, ”apbrödsträdet” och ”upp-och-ner trädet”. Det ståtliga namnet ”livets träd” har den fått för sin förmåga att lagra stora mängder vatten i sina stammar och grenar under väldigt lång tid och för att trädet kan leva i flera tusen år. Frukterna växer en och en som utseendemässigt påminner om stora kakaobönor.

Baobab är en mytomspunnen frukt som både uppskattas för sitt näringsinnehåll och sin goda söt-syrlig smak. Det är bland annat en mycket bra källa för kostfiber, kalcium, magnesium, kalium och inte minst C-vitamin (6). Det är en viktig näringskälla för lokalbefolkningen och intas som pressad juice eller torkas och mals till pulver som sedan tillreds som en dryck. Baobabpulver finns att köpa här.

Att använda dessa superfoods

Näringsvärdet i frukter och bär varierar alltid lite beroende på växtplats, mognad, klimat och säsong. Så ovanstående information om mängden C-vitamin är på ett ungefär. Tänk även på att Innehållet av C-vitamin minskar vid upphettning, så avnjut dessa superfoods utan uppvärmning. Använd i till exempel kalla drycker, smoothies, strö över yoghurten, filen eller tillsätt i raw food-desserter och bakverk.

 

Källor och referenser:

(1) Antioxidant and Associated Capacities of Camu Camu (Myrciaria dubia): A Systematic Review. 2015 Jan 1; 21(1): 8–14. doi: 10.1089/acm.2014.0130. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4296744/

(2) Acerola, an untapped functional superfruit: a review on latest frontiers. Published online 2018 Jul 11. doi: 10.1007/s13197-018-3309-5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6098779/

(3) Nutrition value of Emblica: https://www.researchgate.net/figure/Nutritional-value-of-fruit-of-Emblica-Officinalis-Amla-or-per-100g_fig4_306091952

(4) Bioactive compounds and antioxidant activity of Rosa canina L. biotypes from spontaneous flora of Transylvania. Published online 2013 Apr 23. doi: 10.1186/1752-153X-7-73. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3668991/

(5) Sea Buckthorn in Plant Based Diets. An Analytical Approach of Sea Buckthorn Fruits Composition: Nutritional Value, Applications, and Health Benefits. Published online 2021 Aug 26. doi: 10.3390/ijerph18178986. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8431556/

(6) Nutritional variation in baobab (Adansonia digitata L.) fruit pulp and seeds based on Africa geographical regions. Published online 2017 Aug 27. doi: 10.1002/fsn3.502. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5694876/

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Kattis

    Havtorn äter jag mycket av. Älskar smaken. <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är havtorn fantastiskt gott!

  2. Malin S

    Tack för alla fina tips <3

    Svara
  3. Lena

    Jag tar nyponpulver varje dag för mina leder. Fantastiskt så bra det är.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Härligt! 🙂 Nypon kan verkligen vara fantastiskt för lederna.

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close