Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

C-vitaminets betydelse för immunsystemet

av | okt 27, 2020 | Blogg, Förkylning, Hälsa, Immunsystemet, Infektioner, Kosttillskott, Livsmedel | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

C-vitamin med det vetenskapliga namnet askorbinsyra är ett av det mest kända och studerade av alla vitaminer. Det är en kraftfull antioxidant som är involverat i en lång rad kroppsprocesser. En av C-vitaminets viktigaste och mest kända funktioner är dess betydelse för ett normalt fungerande immunsystem.

C-vitaminets betydelse för immunsystemet

C-vitaminets funktion i kroppen

C-vitamin är ett vattenlösligt och ett mycket mångsidigt näringsämne. Det har blivit välstuderat genom åren och idag vet man att vitaminet spelar en viktig roll för en mängd olika processer och system i hela kroppen. Decennier av forskning har även resulterat i att många egenskaper av C-vitamin idag är godkända hälsopåståenden av EFSA (Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet).

Dessa hälsopåståenden inkluderar att C-vitamin bidrar till normal kollagenbildning som bland annat har betydelse för huden, blodkärlen, tandköttet, tänderna, brosket och benstommen. Det spelar även en roll för normal psykologisk funktion, nervsystemet, energiomsättningen och bidrar till att minska trötthet och utmattning. Som antioxidant bidrar C-vitamin till att skydda cellerna mot oxidativ stress. Det är med andra ord ett näringsämne som är viktigt för vår hälsa inifrån och ut. Ett av de mest kända funktionerna är som nämnt dess betydelse för ett normalt fungerande immunsystem som jag kommer att fokusera på i det här inlägget.

C-vitaminets betydelse för immunsystemet

Immunsystemet är kroppens försvar mot sjukdomsframkallande mikroorganismer och andra skadliga ämnen som gör oss sjuka. Det finns många faktorer som påverkar hur effektivt immunsystemet fungerar och om man blir sjuk eller inte. Här spelar inte minst näringsstatusen en stor roll eftersom ett flertal näringsämnen är involverade. Några av de viktigaste är D-vitamin, zink, C-vitamin, B6 och B12. C-vitaminet fungerar som en kofaktor för flera enzymer involverade i biosyntes och reglering av genuttryck. I dag vet man att C-vitamin aktiverar funktioner hos immunsystemet genom att stödja många olika aspekter av både det medfödda och det adaptiva immunsystemet.

C-vitamin stimulerar funktionen hos flera immunceller som ska oskadliggöra främmande ämnen och patogener som virus, svamp, bakterier och parasiter (1). Våra immunceller mognar också långsammare och fungerar sämre om vi har för låga nivåer av C-vitamin. Dessutom ökar C-vitamin produktionen av antikroppar (2). Man vet även att olika sorters vita blodkroppar som försvarar kroppen mot infektioner fungerar bättre när det finns bra nivåer av C-vitamin närvarande (2) (3).

För att gå närmare in på några processer så medverkar C-vitamin för att aktivera fagocyterna så att de fångar upp och oskadliggör främmande celler, ämnen och partiklar. C-vitamin påverkar även Fagocytos, en process som letar upp ätarceller som neutrofiler, en slags vita blodkroppar som ”äter upp” de skadliga organismerna (2). C-vitamin bidrar också till uppdelningen och spridningen av B-celler och T-celler. B-celler producerar antikroppar, vilka gör att kroppen kan känna igen och bekämpa farliga inkräktare som virus och bakterier. T-celler eller T-lymfocyter är en typ av vita blodkroppar som utgör en del av den adaptiva immunförsvaret. Det finns två huvudtyper av T-celler som kallas T-hjälparceller och T-mördarceller. Dessa celler har båda en så kallad antigenreceptor, vilket ger dom förmågan att känna igen specifika patogener och ämnen som tidigare har infekterat kroppen. Det betyder att under olika typer av infektioner går det åt mer C-vitamin, vilket ökar behovet.

Att få i sig tillräckligt med C-vitamin

De flesta djur kan tillverka eget C-vitamin i kroppen från glukos. Människan har dock inte den förmågan eftersom vi saknar enzymet L-gulanolaktonoxidas som krävs för tillverkningen. Det betyder att det är essentiellt att vi får i oss vitaminet via kosten varje dag.

Se till att äta tillräckligt med C-vitaminrika frukter och grönsaker. Man ska även vara medveten om att C-vitamin är värmekänsligt och förstörs vid långvarig varmhållning eller upprepad uppvärmning. Att inkludera en del råkost varje dag är därmed en bra idé. Vid behov kan man även komplettera med ett kosttillskott.

Att komplettera med ett kosttillskott av C-vitamin

Om man väljer att komplettera kosten med ett kosttillskott av C-vitamin så finns det en hel del att välja mellan. Ren askorbinsyra som är den naturliga formen av C-vitamin är ett bra val. För riktigt känsliga magar kan det dock göra magen upprörd eftersom det har ett lågt pH-värde. I det fallet kan det vara bättre att välja ett syraneutralt C-vitamintillskott, vilket innebär att man bundit askorbinsyran till olika mineraler eller aminosyror så man får fram askorbater. Exempel på sådana är Ester-C och UltraPotent-C. Dessa är både effektiva och skonsamma för magen. Det är även bra att inta C-vitamin tillsammans med bioflavonoider eftersom de kompletterar varandra och hjälper kroppen att bättre ta upp och utnyttja C-vitaminet rätt.

Exempel på bra kosttillskott av C-vitamin:

 

Källor och Referenser:

(1) Immunomodulatory and Antimicrobial Effects of Vitamin C. Eur J Microbiol Immunol (Bp). 2019 Oct 3; 9(3): 73–79. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6798581/

(2) Vitamin C and Immune Function. 2017 Nov 3;9(11):1211. doi: 10.3390/nu9111211. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29099763/

(3) Technical advance: ascorbic acid induces development of double-positive T cells from human hematopoietic stem cells in the absence of stromal cells. 2014 Dec;96(6):1165-75. doi: 10.1189/jlb.1TA0214-121RR. Epub 2014 Aug 25. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25157026/

(4) Vitamin C and Immune Cell Function in Inflammation and Cancer. Biochem Soc Trans. 2018 Oct 19;46(5):1147-1159. doi: 10.1042/BST20180169. Epub 2018 Oct 8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30301842/

 

Relaterade inlägg:

4 Kommentarer

  1. Bitte

    Jag tar D, C och zink och blir i stort sätt aldrig sjuk.

    Svara
  2. Ylva H

    Tack för en bra blogg <3

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close