Vad du bör vet om magnesium

by Mikaela Bjerring on 4 februari, 2016 · 2 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Blogg, Energibrist, Hälsa, Kost, Muskler – Skelett – Leder, Sömnen, Stress

Magnesium aktiverar över 300 olika biokemiska reaktioner i kroppen och 76 % av alla enzymer är beroende av magnesium. Magnesium är därmed ett ämne som spelar en betydande roll för en mängd viktiga kroppsfunktioner och utan tillräckliga nivåer påverkas kroppen på en lång rad olika sätt.

Vad du bör vet om magnesium

Funktion av Magnesium i kroppen

Magnesium spelar en betydande roll för all vävnadstillväxt och är därför extra viktig för gravida kvinnor och för personer som tränar hårt. Även personer som lever med mycket stress har ökat magnesiumbehov, eftersom kroppen då förbrukar mer. Magnesium bidrar till att bibehålla normala tänder och benstomme, och behövs för proteinsyntesen och muskelfunktionen. Vidare spelar magnesium en roll för normal energiomsättning, elektrolytbalansen, nervsystemets normala funktion och för celldelningsprocessen. Magnesium bidrar även till normal psykologisk funktion och hjälper till att minska trötthet och utmattning etc. Eftersom mineralet har en sådan stor betydelse för att vi ska fungera optimalt, så kan brist ge en lång rad symtom. Mer om magnesiumbrist kan du läsa om längre ner under relaterade inlägg.

Kända funktioner av magnesium i kroppen (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • Magnesium bidrar till elektrolytbalansen.
  • Magnesium bidrar till att bibehålla normala tänder.
  • Magnesium bidrar till att bibehålla normal benstomme.
  • Magnesium bidrar till att minska trötthet och utmattning.
  • Magnesium bidrar till normal energiomsättning.
  • Magnesium bidrar till nervsystemets normala funktion.
  • Magnesium bidrar till normal muskelfunktion.
  • Magnesium bidrar till normal proteinsyntes.
  • Magnesium bidrar till normal psykologisk funktion.
  • Magnesium har en roll i celldelningsprocessen.

Exempel på livsmedel rika på magnesium:

  • Mineralsalt
  • Pumpakärnor
  • Linfrön
  • Solrosfrön
  • Kakao
  • Sesamfrön
  • Sötmandel
  • Vetegroddar
  • Baljväxter
  • Vid behov så kan man även inta ett tillskott av magnesium

Läs vidare om betydelsen av magnesium för hälsan:

 

Spara

{ 2 comments… read them below or add one }

1 Caroline K februari 12, 2016 kl. 11:34

Magnesium är verkligen en mirakel mineral! Jag sover mycket bättre och känner mig mycket lugnare när jag får i mig mer magnesium.

Svara

2 Anna Johansson februari 12, 2016 kl. 11:37

Så mycket bra info om magnesium. Delar länken, tack!

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: