Vad du bör vet om magnesium

av | feb 4, 2016 | Blogg, Energibrist, Hälsa, Kost, Muskler – Skelett – Leder, Sömnen, Stress | 2 Kommentarer

Magnesium aktiverar över 300 olika biokemiska reaktioner i kroppen och 76 % av alla enzymer är beroende av magnesium. Magnesium är därmed ett ämne som spelar en betydande roll för en mängd viktiga kroppsfunktioner och utan tillräckliga nivåer påverkas kroppen på en lång rad olika sätt.

Vad du bör veta om magnesium

Funktion av Magnesium i kroppen

Magnesium spelar en betydande roll för all vävnadstillväxt och är därför extra viktig för gravida kvinnor och för personer som tränar hårt. Även personer som lever med mycket stress har ökat magnesiumbehov, eftersom kroppen då förbrukar mer. Magnesium bidrar till att bibehålla normala tänder och benstomme, och behövs för proteinsyntesen och muskelfunktionen. Vidare spelar magnesium en roll för normal energiomsättning, elektrolytbalansen, nervsystemets normala funktion och för celldelningsprocessen. Magnesium bidrar även till normal psykologisk funktion och hjälper till att minska trötthet och utmattning etc. Eftersom mineralet har en sådan stor betydelse för att vi ska fungera optimalt, så kan brist ge en lång rad symtom. Mer om magnesiumbrist kan du läsa om längre ner under relaterade inlägg.

Kända funktioner av magnesium i kroppen (Godkända hälsopåståenden av EFSA)

  • Magnesium bidrar till elektrolytbalansen.
  • Magnesium bidrar till att bibehålla normala tänder.
  • Magnesium bidrar till att bibehålla normal benstomme.
  • Magnesium bidrar till att minska trötthet och utmattning.
  • Magnesium bidrar till normal energiomsättning.
  • Magnesium bidrar till nervsystemets normala funktion.
  • Magnesium bidrar till normal muskelfunktion.
  • Magnesium bidrar till normal proteinsyntes.
  • Magnesium bidrar till normal psykologisk funktion.
  • Magnesium har en roll i celldelningsprocessen.

Exempel på livsmedel rika på magnesium:

  • Mineralsalt
  • Pumpakärnor
  • Linfrön
  • Solrosfrön
  • Kakao
  • Sesamfrön
  • Sötmandel
  • Vetegroddar
  • Baljväxter
  • Vid behov så kan man även inta ett tillskott av magnesium

Läs vidare om betydelsen av magnesium för hälsan:

 

Spara

2 Kommentarer

  1. Caroline K

    Magnesium är verkligen en mirakel mineral! Jag sover mycket bättre och känner mig mycket lugnare när jag får i mig mer magnesium.

    Svara
  2. Anna Johansson

    Så mycket bra info om magnesium. Delar länken, tack!

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Instagram

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close