– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Under sensommar och höst bjuder naturen på många delikatesser. Svenska superfoods som man bör ta till vara på och njuta lite extra av när de är som bäst. Här följer exempel på några av naturens underverk som under säsongen bjuder på en höstfest för både hälsan och smaklökarna.

En höstfest för hälsan

Kantareller

Kantareller kallas ofta för skogens guld, vilket är ett mer än välförtjänt namn då de är gyllene, näringsrika och rena lyxen för smaklökarna. En härlig delikatess som vi kan passa på att njuta av på sensommar och höst. Kantareller tillhör de svampar som har högst innehåll av naturligt D-vitamin. D-vitaminet i svamparna är dessutom mycket stabilt, så en stor del av det bevaras vid tillagningen. Svampen är även rik på kostfibrer som gynnar matsmältningen. Man hittar också en betydande mängd betakaroten och en rad andra vitaminer, mineraler och aminosyror.

Havtorn

Havtorn har fått sitt namn efter att den har vassa törnen och trivs vid havet. Bären växer på en låg buske som det finns rikligt av längs hela Sveriges kustremsa, från söder till norr. Havtornsbären är mogna och redo att plockas under sensommaren då de utvecklat en saftig smak och starkt orange färg. Havtorn är en riktig vitaminskatt och det mest unika med bäret är dess rika innehåll av omega-fettsyrorna 3, 6, 7 och 9. De innehåller även en mängd mineraler och vitaminer som A, B, C och E, samt flavonoider, karotenoider och växtsteroler. Det är betakarotenet som ger bäret dess gyllene färg. Ett särskilt stort intresse har forskare visat för havtorns innehåll av omega-7, och dess förmåga att reparera huden och återställa fuktigheten i torra och sköra slemhinnor (1) (2) (3). Det finns även kosttillskott med havtornsextrakt som t.ex. Membrasin som är speciellt framtaget för att hjälpa till att bibehålla en normal funktion i slemhinnor och hud.

Lingon

Lingon är ett av våra svenska superbär. De är fulla av vitaminer, mineraler, antioxidanter, flavonoider och det naturliga konserveringsämnet bensoesyra. Lingon har länge varit en del av vår husmanskost och förr var det även något som fanns i varje husapotek. De gröna bladen kokade man te av som bland annat användes för att behandla bleksot och för att främja matsmältningen. Både bladen och bären användes vid urinvägsinfektion, en huskur som är lika uppskattad än idag. Senare studier utförda på Lunds universitet (4) visar att lingon även kan bidra till bättre blodsocker och kolesterolvärden, motverka övervikt och de skadliga effekterna av fetma.

Tranbär

Tranbär är ett annat av skogens hälsobär som under århundraden använts som ett viktigt livsmedel och  läkeväxt. Bären är rika på pektin, fibrer, organiska syror och innehåller även C-vitamin, D-vitamin, K-vitamin, A-vitamin, folat, järn, zink och kalcium. Förr användes tranbär som medicinalväxt för att sänka hög feber. Liksom lingon är tranbär en gammal beprövad huskur vid urinvägsinfektion. Bäret sägs bidra till att sänka urinens pH-värde och ytspänningen i urinblåsans slemhinnor, vilket gör det svårare för bakterierna som ger upphov till urinvägsinfektion att växa och trivas. För dom som lider av återkommande urinvägsinfektioner kan man se till att äta tranbär dagligen eller inta tranbärstabletter.

Rödbetor

Rödbetor är både vackra och goda och rika på näring. De innehåller bland annat fibrer, folat, magnesium, järn, kalium och natrium. Rödbetan innehåller även rikligt med nitrat vilket är anledningen till varför den fått så mycket uppmärksamhet på senare år. Ett flertal studier har visat (5) (6) att rödbetans höga innehåll av nitrat kan öka prestationen och uthålligheten vid fysisk aktivitet. Dessutom har man sett att det stabiliserar blodtrycket. I kroppen omvandlas nitrat till kväveoxid som fungerar kärlvidgande. Det gör att syret lättare kan transporteras till cellerna. När syreupptaget förbättras blir energianvändningen i muskelcellerna mer effektiv, vilket ger bättre prestation och uthållighet. Något att tänka på är att nitrat är vattenlösligt och försvinner med kokvattnet. Vill man ta till vara på effekten av nitratet så bör man istället ugnsrosta rödbetorna, ångkoka, dricka rå rödbetssaft eller använda sig av rödbetspulver.

Blåbär

Blåbär är ett fantastiskt litet superbär som det växer rikligt av i Sverige. Hela 17 procent av Sveriges mark är täckt av blåbärsbuskar med bär som finns redo att plockas på sensommar och höst. Näringsinnehållet i blåbär är generöst. Det innehåller rikligt av C-vitamin, B-vitaminer och mineraler som kalium, fosfor, kalcium och magnesium. Bären innehåller mer antioxidanter av typen antocyaniner än något annat livsmedel. Cirka tre gånger mer än dom båda näst rikaste källorna, rödvin och te. Anthocyaniner antas ligga bakom ett flertal hälsoeffekter, där bland en positiv effekt på hjärnan (7). Blåbär sägs vara bra för synen. Det upptäcktes först under andra världskriget när man förstod att soldater som åt blåbär fick bättre mörkerseende. Idag finns det ett flertal olika hälsokostprodukter med blåbärsextrakt som stödjer synen och som kan hjälpa vid torra ögon (8).

 

Källor och Referenser:

(1) En pilotstudie om effekter av havtornsolja på munslemhinnan av patienter med Sjögrens syndrom: Källa: Le Bell AM, Söderling E, Rantanen I, Yang B, Kallio H. Presenterad vid International Association for Dental Research (IADR) årsmöte. San Diego, Kalifornien. 6-9 Mars, 2001. 

(2) Oral Sea Buckthorn oil attenuates tear film osmolarity and symtoms in individuals with dry eyes.” The Journal of Nutrition,June 2010, pp 1 – 7. Larmo P, Järvinen R, Setälä NL m fl. ** Giovanni, 

(3) Yang Baoru, et al., Effekter av kosttillskott av havtorn olja på fettsyror hos patienter med atopiskt eksem, 1999 Proceedings of the International Havtorn kongressen, ICRTS, Beijing. 

(4) Studie från Linds universitet: Lingon stoppar effekterna av fet kost: http://www.lu.se/article/lingon-stoppar-effekterna-av-fet-kost

(5) Nitrat i rödbetsjuice förbättrar resultatet vid uthållighetssport – http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22248502 

(6) Tillskott av nitrat förbättrar tidsresultatet vid cykling – http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21471821 

(7) Anthocyaniner som finns i blåbär kan ha en positiv effekt på hjärnan –  http://www.ars.usda.gov/is/ar/archive/aug07/aging0807.htm?pf=1 

(8) Blueberry component PS may protect against dry eye disease – https://www.news-medical.net/news/20160505/Blueberry-component-PS-may-protect-against-dry-eye-disease.aspx

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Camilla

    Riktigt bra blogg! Hittat många bra tips här inne. 🙂

    Svara
  2. Laila

    Varit ute och plockat både blåbär, lingon och kantareller. Nu vill jag försöka hitta havtorn med. 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close