Att få i sig D3-vitamin som vegan

by Mikaela Bjerring on 23 oktober, 2016 · 0 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Blogg, Hälsa, Kost, Kosttillskott, Vegansk kost, Vegetarisk kost

Eftersom solen inte kan tillgodo se vårt behov av D-vitamin året om, så får vi istället se till att få i oss tillräckligt via kosten och komplettera med kosttillskott vid behov. För veganer eller vegetarianer kan ett tillskott av D3- vitamin utvunnet från lav vara ett bra alternativ, eftersom D3 ger bättre upptag och bättre omvandling i kroppen än den vegetabiliska formen D2.

Att få i sig D3-vitamin som vegan

Vikten av att få i sig tillräckligt med D-vitamin

D-vitamin som egentligen är en steoridhormon är inblandat i 100-tals viktiga kroppsfunktioner. Att man får i sig tillräckliga mängder är därför oerhört viktigt. Allt mer forskning visar att D-vitaminbrist kan bidra till att en mängd olika sjukdomar uppstår eller förvärras. Några exempel på kroppsprocesserna som är beroende av D-vitamin är:

  • D-vitamin bidrar till normalt upptag/utnyttjande av kalcium och fosfor.
  • D-vitamin bidrar till att bibehålla normal muskelfunktion.
  • D-vitamin bidrar till att bibehålla normal benstomme.
  • D-vitamin bidrar till att bibehålla normala tänder.
  • D-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion.
  • D-vitamin bidrar till normala kalciumnivåer i blodet.
  • D-vitamin har en roll i celldelningsprocessen.

Att få i sig D-vitamin genom kosten

För veganer kan det vara extra svårt att få i sig tillräckligt med D-vitamin genom kosten eftersom det är främst animaliska livsmedel som innehåller vitaminet. Vegetabiliska livsmedel som innehåller D-vitamin är främst kantareller och vissa vegetabiliska mjölkdrycker som berikas. Även allätare måste så klart se till att få i sig tillräckliga mängder för att inte få brist. I animaliska livsmedel finns D-vitamin främst i fet fisk, ägg och berikade mejeriprodukter.

Skillnad mellan D3-vitamin och D2-vitamin

Det finns två olika former av D-vitamin där man skiljer på D2 och D3. D2 -vitamin (ergokalciferol) är en form som bildas i vegetabilier som vissa svampar. D3-vitamin (kolekalciferol) är den form av D-vitamin som människor och djur bildar i huden när den utsätts för sol, och som kosttillskott utvinns D3 främst från fårull och fiskleverolja. Man kan även utvinna D3 från lav, vilket gör det till ett mycket bra alternativ för veganer. Genom att extrahera olja ur laven, som man sedan med noggrannhet renar kan man få ut stabilt D3-vitamin (kolekalciferol). Både D2 och D3 höjer D-vitamin i blodet, men D3 är utan tvekan den bästa formen att få i sig eftersom den ger bättre upptag och bättre omvandling i kroppen.

Återförsäljare av D3-vitamin från lav hittar du här

Relaterade inlägg:

 

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: