Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Att få i sig D3-vitamin som vegan

av | okt 23, 2016 | Blogg, Hälsa, Kost, Kosttillskott, Vegansk / Vegetarisk kost | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Eftersom solen inte kan tillgodose vårt behov av D-vitamin året om, så får vi istället se till att få i oss tillräckligt via kosten och komplettera med kosttillskott vid behov. För veganer eller vegetarianer kan ett tillskott av D3- vitamin utvunnet från lav vara ett bra alternativ.

Att få i sig D3-vitamin som vegan

Vikten av att få i sig tillräckligt med D-vitamin

D-vitamin som egentligen är en steoridhormon är inblandat i 100-tals viktiga kroppsfunktioner. Att man får i sig tillräckliga mängder är därför oerhört viktigt. Allt mer forskning visar att D-vitaminbrist kan bidra till att en mängd olika sjukdomar uppstår eller förvärras. Några exempel på kroppsprocesser som är beroende av D-vitamin är:

  • D-vitamin bidrar till normalt upptag/utnyttjande av kalcium och fosfor.
  • D-vitamin bidrar till att bibehålla normal muskelfunktion.
  • D-vitamin bidrar till att bibehålla normal benstomme.
  • D-vitamin bidrar till att bibehålla normala tänder.
  • D-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion.
  • D-vitamin bidrar till normala kalciumnivåer i blodet.
  • D-vitamin har en roll i celldelningsprocessen.

Att få i sig D-vitamin genom kosten

För veganer kan det vara extra svårt att få i sig tillräckligt med D-vitamin genom kosten eftersom det är främst animaliska livsmedel som innehåller vitaminet. Vegetabiliska livsmedel som innehåller D-vitamin är främst kantareller och vissa vegetabiliska mjölkdrycker som berikas. Även allätare måste såklart se till att få i sig tillräckliga mängder för att inte få brist. I animaliska livsmedel finns D-vitamin främst i fet fisk, ägg och berikade mejeriprodukter.

Skillnad mellan D3-vitamin och D2-vitamin

Det finns två olika former av D-vitamin där man skiljer på D2 (ergokalciferol) och D3 (kolekalciferol). D2 -vitamin är en form som bildas i vegetabilier som vissa svampar. D3-vitamin är den form som människor och djur bildar i huden när den utsätts för sol. Som kosttillskott utvinns D3 främst från fårull och fiskleverolja. Man kan även utvinna D3 från lav, vilket gör det till ett mycket bra alternativ för veganer. Genom att extrahera olja ur laven, som man sedan med noggrannhet renar kan man få ut stabilt D3-vitamin. Både D2 och D3 höjer nivån av D-vitamin i blodet, men D3 är utan tvekan den bästa formen att få i sig eftersom den ger bättre upptag och bättre omvandling i kroppen.

 

Återförsäljare av D3-vitamin från lav hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close