Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Pantotensyra, vitamin B5

av | okt 22, 2016 | Blogg, Kost & Näring | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –


Pantotensyra är ett vattenlösligt B-vitamin som bidrar till cellernas ämnesomsättning. I naturen är pantontensyra vanligt förekommande, precis som namnet avslöjar. Pantos är nämligen grekiska och betyder “överallt”.

Om Pantotensyra, vitamin B5

 

  • Pantotensyra, vad är det?
  • Pantotensyra i tillskott
  • Var finns pantotensyra naturligt?

Vad är pantotensyra?

Pantotensyra är ett vanligt förekommande vitamin i naturen och i kroppen fungerar den som en del av ämnesomsättningen. Eftersom vitaminet är så pass vanligt i naturen, är det relativt lätt att komma upp i dagsbehovet på 6 mg. Några egenskaper av pantotensyra som idag är väldokumenterade och därmed även godkända påstående, är att vitaminet bidrar till normal mental prestationsförmåga och minskad trötthet och utmattning. Det bidrar även till normal energiomsättning, samt normal syntes och omsättning av steroidhormoner, d-vitamin och vissa neurotransmittorer.

Det finns även en teori om att pantotensyra skulle kunna hjälpa mot akne. Denna teori publicerades 1995 av Doktor Lit-Hung Leung som grundar sig i att vid brist på pantotensyra så kommer kroppen prioritera hormonproduktion framför fettmetabolism, vilket då gör att fettsyror lagras i talgkörtlarna. Detta skulle då bidra till att man får akne eller att aknen förvärras. Det finns även en teori om att brist på pantotensyra skulle kunna leda till att man lättare får grått hår. Ingen av dessa påståenden är dock vetenskapligt bevisade nog, så det är något man själv får ta ställning till om man vill testa.

Pantotensyra i tillskott

Många av de som använder sig av extra tillskott av vitamin b5 gör det i ett försök att få en finare hud eller för att öka sin mentala fokus. Som nämnt ovan så finns det vissa studier som indikerar att pantotensyra skulle kunna förbättra aknehud, men fler och större studier behövs för att fastställa den effekten av vitaminet. Som tillskott finns pantotensyra både som enskilt tillskott, i multivitaminer och i B-vitaminkomplex.

Var finns pantotensyra naturligt?

Pantotensyra finns i många olika sorters mat, men extra rika källor ät t.ex:

  • Baljväxter
  • Kött
  • Nötter
  • Avokado
  • Fullkornsprodukter.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close