– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore –

Bananbröd är en amerikans klassiker. En saftig och god kaka som dessutom är lätt och smidig att mixa ihop själv. Det här receptet är utan vitt socker och mjölkprodukter, där jag använt mig av “chiaägg” istället för vanliga ägg för att göra en vegansk variant.

Bananbröd med valnötter (vegan) recept

Detta behöver du:

Gör så här:

  1. Börja med att sätta ugnen på 175 grader.
  2. Klä in en brödform med bakplåtspapper.
  3. Gör chiaäggen genom att blanda ihop 3 msk chiafrön med 6 msk vatten i en kopp. Låt stå i ca 5 minuter så fröna får tid att svälla och rör om ett par gånger under tiden.
  4. Mixa bananerna, chiaäggen, kokosoljan och dadlarna i en mixer eller matberedare tills du fått en slät smet och tillsätt växtmjölken.
  5. Ta en skål och blanda ihop alla torra ingredienser – havregryn, mandelmjöl, hackade valnötter, bakpulver, vaniljpulver, salt, kanel, ingefära och kardemumma.
  6. Tillsätt bananblandningen till de torra ingredienserna och rör om med en slev tills allt blandats väl.
  7. Klicka ut smeten i bakformen och strö över lite valnötter på toppen. Grädda i nedre delen av ugnen i 55-60 minuter. När ovansidan börjar se mörk ut så kan du lägga en bit bakplåtspapper på toppen.
  8. Ta ut formen från ugnen, stjälp ut den på ett galler och låt svalna. Den behöver några timmar för att sätta sig innan den är redo för att avnjutas.

 

Relaterade inlägg:

 

8 Kommentarer

  1. Marika

    Mums så gott det ser ut! <3

    Svara
  2. Anja

    Bananbröd är så gott! 🙂

    Svara
  3. Annika B

    Ser spännande ut. Tack för receptet, ska prova 🙂

    Svara
  4. Karin

    Gjorde receptet igår. Blev jättegott! 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close