Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Forskning visar att 60 till 80 procent av alla sjukdomar grundar sig i emotionell och mental stress. Det betyder att det är otroligt viktigt att vi tillåter oss själva att slappna av mentalt och att både kropp och själ får tillräckligt med återhämtning.

Betydelsen av mental avslappning

Betydelsen av mental avslappning

Att vi ger oss själva tid att ladda batterierna både fysiskt och mentalt är otroligt viktigt för vår hälsa och vårt välbefinnande. Det handlar om att låta kroppen släppa både muskulära och mentala spänningar. Med den mentala avslappningen så kommer även den fysiska avslappningen. Det bidrar också till bättre sömn som ger kropp och hjärna återhämtning och vila.

Det är lätt hänt att man blir uppslukad i ett rutinmässigt mönster där ett måste avlöser ett annat. Man kör på för att få vardagen att gå runt med en konstant press och stress. Den inre stressen gör inte att man får gjort saker och ting mer effektivt, utan resulterar enbart i att man blir dränerad på energi. Att hitta tid varje dag att tillåta sig själv att släppa allt och bara vara i lugnet är givetvis det optimala, men mental avslappning kan man även praktisera medan man gör andra saker. Det handlar om den mentala inställningen, att hantera sina tankar och känslor och vara mer närvarande.

Det svåraste med att lära sig slappna av mentalt är faktiskt att tillåta sig själv att göra det. Att verkligen koppla av i sinnet betyder att man behöver sänka den mentala spänningen ännu ett snäpp eller två. Forskning visar som sagt att 60 till 80 procent av alla sjukdomar grundar sig i emotionell och mental stress. Likaså kan man genom att jobba med emotionell och mental avslappning stödja kroppens självläkande krafter och på så sätt leva friskare både i stunden och längre fram i livet.

Att lära sig slappna av mentalt

Vi utsätts hela tiden av olika typer av stress i vår vardag – negativ som positiv. Vi påverkas av vår omgivning och hur vi upplever den, vad andra människor säger till oss, deras handlingar och våra egna tankar, reaktioner och handlingar. Det finns många aktiviteter och sätt som kan hjälpa oss att slappna av mentalt, lösa upp spänningar och reducera stress:

  • Andas rätt
  • Mindfulness
  • Fysisk aktivitet
  • Aktiviteter för sinnet
  • Ett positivt synsätt till livet

Först och främst är andningen av en stor betydelse. Att andas rätt är något som man borde få som vana att göra hela tiden, vid varje andetag. Det innebär att man andas lugnt genom näsan med djupa andetag, så kallad medveten andning.

Genom att praktisera mindfulness så lär du dig göra saker lugnt och metodiskt utan att stressa upp dig, även när pressen av att prestera finns närvarande. Ett inre lugn får ofta jobbet gjort både snabbare, bättre och mer effektivt. Mindfulness är ett förhållningssätt till livet som utvecklar uppmärksamhet, medkänsla och medveten närvaro i nuet. Det handlar om att öka sin medvetenhet och att avsiktligt uppmärksamma det vi kan ta in genom våra sinnen och betrakta det för vad det är, med en ödmjukhet utan att döma. Det kan hjälpa oss att känna större harmoni, hantera stress och bli av med ångest och oro. Det kan även bidra till att man får bättre perspektiv och fokus i livet.

Andra aktiviteter som kan öka lugnet och bidra till avslappning är promenader, yoga, Tai chi, meditation och spendera tid ute i naturen. Det kan även innebära någon annan typ av aktivitet som får dig att andas ut och slappna av. Avsätt tid för saker som du tycker om att göra som helt enkelt få dig att må bra. Även ett hårdare fysiskt träningspass kan göra underverk för den mentala avslappningen, följt av att man ger sig själv tillräckligt med återhämtning efter passet. Berika ditt känsloliv med skratt. Att få ett gott skratt varje dag kan förhindra den mest stressade personen från att bryta ihop. Försök att se det positiva i varje situation – fokusera på lösningen och inte problemet.

Avslappning kan ses som naturens egen lugnande medicin. Den gör att vi kan utnyttja de inbyggda resurser som redan finns inom oss. Alla är nog mer eller mindre medvetna om betydelsen av att stressa mindre och slappna av mer. Ändå är majoriteten av befolkningen dagligen uppe i en ohälsosam stressnivå. Men det räcker inte med att bara veta, man måste tillämpa det i sin livsstil också. Det är viktigt att förstå att det finns ett starkt samband mellan kropp och sinne. Utan den förståelsen kommer stressen från ditt vardagsliv att reflektera på din hälsa.

 

Fler inlägg inom kategorin Livsstil hittar du här

 

Källor och Referenser:

Life Event, Stress and Illness: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3341916/

Cohen S, Kessler RC, Gordon LU. Strategies for measuring stress in studies of psychiatric and physical disorders. In: Cohen S, Kessler RC, Gordon LU, editors. Measuring stress: A guide for Health and Social Scientists. Oxford: Oxford University Press; 1995. 

 

Relaterade inlägg:

 

6 Kommentarer

  1. Marika

    Så viktigt för att vårda både kropp och själ. <3

    Svara
  2. Sverker

    Har du källhänvisning på ”60-80%…”?

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Det finns mängder på studier som visar vilken negativ inverkan emotionell och mental stress har på vår hälsa. Lagt till ett par hänvisningar. Du hittar massor om du googlar på kliniska studier inom ämnet.

      Svara
  3. Malin

    Ska sätta upp post-it lappar runt om i hemmet nu så jag blir lite mer påmind om mindfulness Speciellt ”Utför en rutinaktivitet i full medvetenhet”. Den ska bli på daglig basis, helst flera gånger varje dag. Tack återigen för en bra artikel.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack Malin! Det kan vara en bra idé till man fått in det som en naturlig del av vardagen.

      Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close