Passion för hälsa Blogg

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Vår andning påverkar vårt välmående och hälsa i allra högsta grad. De flesta andas alldeles för ytligt, vilket ger syrebrist i kroppen. I sin tur påverkar dålig syresättning vår fysiska och psykiska hälsa på många sätt. Ju bättre andning vi har, desto piggare blir vi och ju bättre mår vi. Mer än vad vi tror hänger på hur vi andas.

Vad medveten andning kan göra för hälsan

Betydelsen av att andas rätt

Kroppens celler, muskler och organ behöver tillräckligt med syre för att fungera optimalt. Vi tar drygt 1000 andetag i timmen, närmare 25 000 andetag per dygn. Varje andetag påverkar oss, men få är medvetna om vilken effekt vår andning faktiskt har på vår hälsa och vårt välmående. Ökad trötthet, kalla händer och fötter, ökad infektionskänslighet, dålig koncentration, sämre minne och mer stress är några exempel på vad dålig andning kan leda till.

Dåliga andningsvanor är inget ovanligt. Faktum är att de flesta andas fel – för snabbt och för ytligt, vilket gör att kroppen inte får tillräckligt med syre. Vi har öppen mun när vi blir andfådda och vi håller andan när vi koncentrerar oss. När vi stressar blir andningen snabb, orytmisk och spänd. Kroppen får inte tillräckligt med syre. Genom medveten andning så kan du ge din kropp och hjärna många hälsofördelar.

Mer energi med rätt andning

När vi andas för snabbt och för ytligt så levereras för lite syre till cellerna. När cellerna får för lite syre så kan de inte tillverka tillräckligt med energi och kroppens funktioner får lida. Vid tillräckligt med syre närvarande utvinns mycket mer energi ur samma mängd näring. I cellernas mitokondrier produceras nästan all vår energi genom att näring och syre förbränns. Utan tillräckligt med syre så fungerar alltså inte energiproduktionen som den ska. Det är därför viktigt att kroppen alltid har tillgång till bra näring och tillräckligt med syre. Ju mer energi vi har behov av, ju mer syre behöver cellerna.

Rätt andning ökar förbränningen

Att förbättra sin andning är kanske inte det första man tänker på när det gäller att öka fettförbränningen och förbättra matsmältningen. Men faktum är att syre är nödvändigt för att fett överhuvudtaget ska kunna förbrännas. När vi andas ineffektivt når inte lika mycket syre fram till cellerna, vilket gör att det inte finns tillräckligt med syre för att kroppen ska kunna omvandla fett till energi. Istället använder kroppen mer kolhydrater än normalt för att producera energi. Den lilla mängd kolhydrater som finns lagrat i kroppen tar då snabbt slut och vi upplever sockersug och/eller begär efter mer snabba kolhydrater. En effektiv andning kan alltså leda till att kroppen förbränner mer fett. Det har gjort en hel del studier som bekräftar sambandet mellan försämrad lungfunktion och övervikt (1), (2). Rätt andning har även en stor betydelse för en bra matsmältning och ett välfungerande mage- och tarmsystem tack vare den stimulans som diafragma-andningen ger.

Rätt andning minskar mental stress

När vi känner oss stressade så blir vår andning också stressad. Genom att ta kontroll över din andning så kan du även ta kontroll över din inre stress. Hjärnan förbrukar cirka 20 % av det syre vi får i oss. Om vi har dålig andning som ger syrebrist så säger det sig själv, att våra hjärnfunktioner kommer att påverkas negativt. Hjärnan blir stressad när vi har syrebrist vilket gör att vi hamnar i ett kamp/flykt-beteende och man får svårt att tänka klart. När andningen förbättras och mer syre levereras till vår hjärna minskar den mentala stressen, vilket leder till mindre ångest och oro, större lugn och bättre koncentration. Våra möjligheter att tänka klart och ta tag i problem ökar och vår mentala stress minskar avsevärt.

Detta är enbart några exempel på hur stor betydelse rätt andning har för vår hälsa och vårt välbefinnande. Bra andningsvanor innebär att vi andas in och ut genom näsan, med djupa långsamma andetag som får magen att höjas och sänkas. Andningen är rytmiskt, avspänt, tyst och långsam. Det låter kanske inte så komplicerat och det är det inte heller, men det gäller att få in vanan och tillämpa rätt andning på alla de 1000-tals andetag som vi tar varje dag, livet ut. Exempel på olika andningsövningar och andningstekniker för att förbättra din andning kan du läsa om här.

 

Källor och Referenser:

(1) Obesity and lung function: a systematic review: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-45082014000100023

(2) Orthostatic increase of respiratory gas exchange in hyperventilation syndrome: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1745734/pdf/v055p00295.pdf

 

Relaterade inlägg:

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close