Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Därför bör man blötlägga nötter och fröer

av | aug 10, 2017 | Blogg, Hälsa, Kost, Livsmedel, Mage - Tarm, Nötter-Frön | 8 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Att blötlägga råa nötter och fröer innan man äter dom kommer med stora hälsofördelar. Det hjälper nämligen till att bryta ner innehållet av antinutrienter. Dessa ämnen kan annars ställa till med problem eftersom dom försvårar matsmältningen och hämmar näringsupptaget. Genom blötläggning blir nötterna och fröerna lättsmälta för magen, näringsämnena aktiveras och kan lättare tas upp av kroppen.

Därför bör man blötlägga nötter och fröer

Antinutrienter i nötter och fröer

I nötter och fröer hittar man höga nivåer av antinutrienter så som lektiner och fytinsyra. De är växternas försvarsämnen och fungerar som ett skydd mot skadedjur, bakterier och svampar. Det hindrar dom även från att börja gro för tidigt. Dessa ämnen är helt enkelt nödvändiga för växtens överlevnad. Antinutrienter är raka motsatsen till näring. De fungerar som enzymhämmare eller enzymblockerare, vilket kan ställa till med problem i matsmältningssystemet.

Många lektiner kan inte brytas ner i mag-tarmkanalen och binder sig till tarmceller där de kan hämma upptaget av olika näringsämnen. De kan hindra upptaget av protein och binda till sig olika mineraler som magnesium, koppar, kalcium, zink och järn, så att de inte kan tas upp av kroppen. De kan också påverka bakteriefloran i tarmen negativt, orsaka en läckande tarm och ta sig över tarmbarriären ut i blodomloppet. Lektiner anses därför i allmänhet som toxiska, men jag vill påpeka att inte alla lektiner är dåliga. De som finns rikligt i nötter, fröer och andra livsmedel som t.ex de flesta baljväxter och spannmål är dock av den typ som vi helst bör se till att bryta ner innan vi äter livsmedlet.

Aktivering genom blötläggning

Ett sätt att eliminera antinutrienter i råa nötter och fröer är genom blötläggning. Man lurar dom då att tro att det är dags att börja gro. Aktiveringsprocessen sätter igång, vilket gör att antinutrienterna bryts ner och näringsämnena aktiveras. Genom blötläggning blir de både lättsmälta för magen och näringsämnena blir tillgängliga för upptag i kroppen.

Så här gör du:

  • Skölj nötterna/fröerna noggrant.
  • Lägg dom sedan i en skål eller glasburk.
  • Häll på med rumstempererat vatten så de täcks helt, och tillsätt ca 1 msk havssalt per liter vatten.
  • Täck skålen eller burken med en kökshandduk, så att det inte blir helt lufttätt.
  • Låt dom sedan stå och aktiveras i rumstemperatur, men inte i direkt solljus.
  • Efter det att dom stått sin tid så häller du över dom i en sil och sköljer dom noga under rinnande vatten.

Efter blötläggningen, så måste man torka nötterna/fröerna om man inte ska äta dom direkt. Det gör man genom att sprida ut dom på en plåt och låta dom stå mitt i ugnen på 50 grader med en öppen glipa tills dom är helt torra. Det tar ca 12-24 timmar. Finns det fukt kvar, finns det risk för mögelbildning under förvaringen. Häll över dom i en lufttät burk och förvara dom i kylen där de håller sig bra i ett par veckor. De går även att frysa om du föredrar det. Om du ska göra nöt- eller frömjölk av dom så kan du göra det direkt utan att gå igenom processen av torkning.

Ungefärliga Blötläggningstider:

  • Mandel 10-12 timmar
  • Hasselnötter 6-7 timmar
  • Pinjenötter 6-7 timmar
  • Valnötter 4-7 timmar
  • Jordnötter 24 timmar
  • Pekannötter 6 timmar
  • Cashewnötter 2-3 timmar
  • Solroskärnor 2-3 timmar
  • Pumpakärnor 5-7 timmar
  • Sesamfrö 7-8 timmar
  • Linfrön 7-8 timmar

 

Källor och Referenser:

Effects of dietary fiber and phytic acid on mineral availability. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1657026#sthash.QND8maVN.dpuf

Mensah P, Tomkins A. Household-level technologies to improve the availability and preparation of adequate and safe complementary foods. Food Nutr Bull. 2003 Mar;24(1):104-25 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12664529

Urbano G, López-Jurado M, Aranda P, Vidal-Valverde C, Tenorio E, Porres J. The role of phytic acid in legumes: antinutrient or beneficial function? J Physiol Biochem. 2000 Sep;56(3):283-94. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11198165

 

Relaterade inlägg:

 

8 Kommentarer

  1. Christina K.

    Blötlägger alltid nötter innan jag äter dom, annars får jag direkt problem med magen.

    Svara
  2. Mia

    Tack för tipset, det ska jag testa att göra. För när jag äter nötter så blir oftast som en klump i magen, antagligen pågrund av att dom är svårsmälta då.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Råa nötter är svårsmält och många upplever som du att magen reagerar, så prova att blötlägga dom först.

      Svara
  3. Eva

    Tack för tipset!

    Svara
  4. Jan Andersson

    Vilken procedur, phuuu!

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close