Därför vill du välja rätt sorts kanel

by Mikaela Bjerring on 22 november, 2018 · 4 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Blogg, Ekologiskt, Forskning, Kost, Livsmedel, Örter - Kryddor

Kanelens varma aromatiska smak och doft är extremt stimulerande och varit en av de mest uppskattade kryddorna genom tiderna. Kanelen har även en trogen plats i folkmedicinen i många kulturer, där den använts för att behandla diverse åkommor. Inte minst är det en flitigt använd ört för att gynna matsmältningen och för dess antibakteriella, antiinflammatoriska och svampdödande egenskaper (1). Man bör dock vara uppmärksam på att vissa sorter innehåller en hög halt kumarin som kan vara giftigt.

Därför vill du välja rätt sorts kanel

Aktiva ämnen i kanel

Kanel innehåller en rad aktiva ämnen som inkluderar kanelsyra, kanelaldehyd, procyanidiner, eugenol, quercetin, kaempferol, katekin, garvämnen, kalcium, järn, fibrer flavanoler, mangan, samt flera potenta antioxidanter. Kanel innehåller även kumarin där halten kan variera stort mellan olika kanelsorter (2).

Kumarin i kanel

När det kommer till kanel så är det just innehållet av kumarin som man bör vara uppmärksam på. Det är ett ämne som kan vara skadligt för levern och njurarna om det intas i för stora mängder under en längre tid. Det kan orsaka leverskador hos känsliga människor och har man problem med lever och njurar så ska man vara extra försiktig och lika så barn. Kumarin kan även förstärka effekten av blodtrycksmediciner, antiinflammatoriska läkemedel och diabetesmediciner (2). Kanel har även en lång rad hälsofrämjande egenskaper som du kan läsa mer om här.

Skillnaden mellan olika sorters kanel

Kassiakanel (Cinnamomum cassia) kallas även ”kökskanel” och är den vanligaste sorten som dominerar innehållet i våra svenska kryddburkar. Köper du kanel i affären där det bara står kanel, så kan du vara rätt så säker på det är denna sort den innehåller. Kassiakanel är känt för att ha ett högt innehåll av kumarin. Halten kan variera mellan olika producenter, men studier har visat att den i genomsnitt ligger någonstans mellan 3000 till 4000 mg kumarin per kilo (3) (4).

EFSA har fastställt det dagliga tolerabla intaget (TDI) av kumarin till 0.1 mg/kg kroppsvikt och dag. För att klara den gränsen om kanelen har en kumarinhalt på 4000 mg/kg kan en vuxen person på 70 kg äta 1,8 g kanel per dag, ett barn på 30 kg 0,8 g kanel per dag, och ett barn på 20 kg 0,5 g kanel per dag (1 tsk kanel väger 2,0 g).  Livsmedelsverket har därmed satt sina rekommendationer till att vuxna bör begränsa sin konsumtion av kassiakanel till knappt 1,5 tsk per dag, ett barn på 12 år knappt 1 tsk, 8 år ca 2/3 tsk och 4 år 1/3 tsk för att undvika risk för leverskador (5).

Saigonkanel kallas även vietnamesisk kanel och kommer från trädet Cinnamomum loureiroi. Saigonkanel prisas ofta för sin rena, klara och peppriga smak. Här är innehållet av kumarin ännu högre än kassiakanel och har mätts upp till 7000 mg per kilo (6). Man måste alltså vara väldigt försiktig med Saigonkanelen.

Ceylonkanel kallas även ”äkta kanel” och kommer från trädet Cinnamomum verum, eller Cinnamomum zeylanicum som trädet också kallas. Den har en ljusare brun färg än kassiakanelen och är känd för sin lite mildare och sötare smak. Kumarinhalten är låg och ligger generellt någonstans mellan 10 till 26 mg per kilo (3) (4). Här är det alltså ingen risk att man får i sig för mycket kumarin. Används flitigt i indiska rätter där den uppskattas som smakkamrat till koriander, gurkmeja och chili. I hemlandet Sri Lanka har den en given plats i husapoteket. Det är även denna typ av kanel som används inom ayurveda. En traditionell ayurvedisk kur för att stödja immunsystemet är att mixa Ceylonkanel med lite honung.

Det är alltså stor skillnad på kanel och kanel när det kommer till innehållet av kumarin. Ceylonkanelen är den du vill välja för att kunna njuta av den fantastiska smaken utan att behöva oroa dig för kumarinet. Ceylonkanel kan ofta vara svår att hitta i matbutiken, men säljs i många hälsokostbutiker. Se även till att du väljer en ekologisk kanel så du får en produkt av hög kvalité. En av mina personliga favoriter som jag använder flitigt är ekologisk Ceylonkanel från Bättre hälsa. Här kan även Ceylonkanel från Rawpowder  vara ett bra val.

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Mat är bästa medicinen. Författare Jean Carper, ISBN 91-37-10630-9

(2) Vetlesen, Kari (2012). Kryddlexikon: världens alla kryddor från A till Ö. Sundbyberg: Optimal. Libris 12479560. ISBN 978-91-7241-242-2

(3) Felter SP, Vassallo JD, Carlton BD, Daston GP. A safety assessment of coumarin taking into account species-specificity of toxicokinetics. Food and Chemical Toxicology. 2006;44(4):462–475.

(4) Sproll C, Ruge W, Andlauer C, Godelmann R, Lachenmeier DW. HPLC analysis and safety assessment of coumarin in foods. Food Chemistry. 2008;109(2):462–469.

(5) Livsmedelsverket om intag av kumarin: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/kumarin-i-kanel

(6) https://www.cinnamonvogue.com/DOWNLOADS/Cinnamon_and_coumarin.pdf Cassia Cinnamon as a Source of Coumarin in Cinnamon-Flavored Food and Food Supplements in the United States

 

{ 4 comments… read them below or add one }

1 Anja december 1, 2018 kl. 10:19

Använder bara Ceylonkanel, för i vår familj går det åt mycket. 🙂

Svara

2 Mikaela Bjerring december 1, 2018 kl. 11:01

Härligt Anja! 🙂

Svara

3 Kristina december 30, 2018 kl. 16:08

Bra och informativ artikel!

Svara

4 Mikaela Bjerring december 1, 2018 kl. 11:01

Tack Kristina!

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: