Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Hälsosamma egenskaper av 9 vanliga kryddor

av | sep 17, 2015 | Blogg, Ekologiskt, Hälsa, Kost, Livsmedel, Örter - Kryddor | 5 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Kryddor bidrar till att ge vår mat en härlig variation av smak, doft och färg. Det är även kryddorna i maten som tar den kulinariska upplevelsen till en högre nivå. Kryddor äger dessutom fantastiska hälsofrämjande egenskaper som kan vara både intressanta att veta och en kunskap att ta vara på.

Hälsosamma egenskaper av 9 vanliga kryddor

Gurkmeja

Gurkmeja heter Curcuma longa på latin och tillhör familjen ingefärsväxter. Över 7000 studier har genom åren gjorts på örten och dess aktiva ämne curcumin. Genom forskning (1) har man bland annat sett att curcumin i gurkmeja har förmågan att motverka inflammation i kroppen genom att hämma utsöndringen i cellerna av en signalmolekyl som är inblandad vid inflammatoriska processer. Curcumin verkar förhindra att inflammationsproteinet cox-2 bildas genom att hämma cox-2-genen. Gurkmeja ska helst intas tillsammans med svart peppar eftersom man har sett att det ökar upptaget av curcumin med över 2000 procent (2). Studier har även visat att upptaget förbättras när örten intas tillsammans med fett (3). Eftersom de flesta av våra vanligaste folksjukdomar grundar sig i ett inflammatoriskt tillstånd, kan gurkmeja vara ett fantastiskt livsmedel att inkludera i sin kost. mer om gurkmeja kan du läsa här.

Kanel

Kanel är en ansedd tropisk krydda som även har en lång tradition som läkeört. Tack vare den goda smaken är det en uppskattad krydda i många hem. Kanel har en lång traditionell användning som ett lindrande medel vid dålig matsmältning, halsbränna, sura uppstötningar, rapningar, orolig mage och väderspänningar (4). Dessutom har kanel använts traditionellt som ett lugnande medel för att minska oro och stress (4) (5). Den har länge varit känd för att vara blodsockerbalanserande och förr kunde man köpa kanel på apotek för dess antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper (6). Se dock till att du köper rätt kanel, då många sorter innehåller höga halter av kumarin som kan vara skadligt för levern om det intas i stora mängder under en längre tid. Mer om kanel och olika kanelsorter kan du läsa om här.

Oregano

Oregano är en kraftfull krydda som är väldigt rik på antioxidanter. Den innehåller 19 kemiska föreningar med antibakteriella egenskaper samt fyra föreningar som lindrar vid hosta (4). Oregano är även en krydda som har en lång traditionell användning för att främja matsmältningen genom att den har en lugnande effekt på magmusklerna (6).

Ingefära

Ingefära (Zingiber officinale) kommer ursprungligen från Asien där den har använts flitigt under 1000-tals år. Ingefäran är väldigt rik på antioxidanter, och det är främst de aktiva ämnena gingerol och shogaol som står för de unika och uppskattade egenskaperna. Det är även dessa ämnen som gör att ingefäran har sin starka och speciella smak. Genom forskning har man sett att gingerol och shogaol fungerar starkt antiinflammatoriskt (7) (8). Genom moderna studier har man även sett att ingefära har förmågan att lugna magen, minska gasbildning och motverka förstoppning och diarré (9). Örten är även känd för att ha en god effekt vid åksjuka, sjösjuka och illamående vid graviditet, samt efter operation (10) Mer om ingefära kan du läsa om här.

Svartpeppar

Svartpeppar är en av de mest använda kryddor världen över och även en av de äldsta. Det är en krydda med uppskattade antibakteriella egenskaper. Svartpeppar har bland annat en stimulerande effekt på matsmältningen och kan därmed lindra magbesvär. Inom traditionell medicin används svartpeppar mot svindel, illamående och artrit (6). En nypa svartpeppar hjälper även som nämnt ovan till att förbättra kroppens absorption och utnyttjande av curcumin i gurkmeja med hela 2000 % (2).

Vitlök

Vitlök är en kraftfull krydda med många kända hälsofrämjande egenskaper. I Sverige har vitlöksextrakt i form av kosttillskott godkänts som ett naturläkemedel för lindring av symtom vid förkylning, tack vare dess förmåga att stödja immunsystemet. Idag vet vi även att vitlök förbättrar blodtrycket, minskar mängden farligt kolesterol, förebygger plack i blodkärlen, samt att kryddan har en lindrande effekt vid bronkit och astma (11). Vitlök bidrar även till att bekämpa bakterier, parasiter och svamp, och kan därför vara hjälpsam vid tarmproblem och candida (6). Du kan läsa mer om vitlök här.

Timjan

Timjan är en mångårig ört som är starkt bakterie- och virushämmande på grund av den eteriska oljan tymol som finns i växten. Timjan har under århundraden använts som hostmedicin på grund av dess slemlösande egenskaper och en infusion på timjan kan enligt studier lindra både kikhosta och astma (4) (5). Mer om timjans hälsosamma egenskaper kan du läsa här.

Kardemumma

Kardemumma tillhör samma familj som ingefära och har liknande egenskaper. Kardemumma är bakteriedödande, slemlösande och värmande vilket gör kryddan användbar vid förkylningar och halsinfektioner (4). Kardemumma kan även ha en kramplösande verkan och kan lindra magknip, mensvärk och kolik. Vidare stimulerar kardemumma aptiten och produktion av matsmältningssafter, vilket ger stöd till matsmältningen, minskar sura uppstötningar, ger bättre andedräkt och kan hjälpa vid candida och andra svampinfektioner (6).

Chili

Det finns över 150 olika sorter chilipeppar som alla har det gemensamma att de innehåller capsaicin i mindre eller större mängder. Styrkan av en chili beror på mängden capsaicin i frukten. Även då chili är rikt på vitaminer och antioxidanter så är det just capsaicinet som står för chilins unika egenskaper. Capsaicin bidrar till ökad ämnesomsättning och fettförbränning (4). Capsaicinet har antiinflammatoriska egenskaper och kan ha en läkande effekt på magslemhinnan (12). Det har även den underbara förmågan att stimulera frisättningen av endorfiner vilket ökar vårt välbefinnande när vi äter chili. Kronisk snuva med nästäppa och nysningar kan lindras genom att capsaicinet bedövar nerverna i nässlemhinnan och gör dem mindre känsliga för infektioner och andra retningar. Andra traditionella användningsområden av chili är vid aptitlöshet, huvudvärk, näsblod, åderbråck, bältros, tandvärk samt för att stimulera cirkulation och andning (12).

 

Återförsäljare av ekologiska kryddor hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) De antiinflammatoriska egenskaperna av curcumin i gurkmeja: J. Barry et al, ”Determining the Effects of Lipophilic Drugs on Membrane Structure by Solid-State NMR Spectroscopy: The Case of the Antioxidant Curcumin” J. Am. Chem. Soc., 2009, 131 (12), pp 4490-4498 DOI: 10.1021/ja809217u

(2) Influence of piperine on the pharmacokinetics of curcumin in animals and human volunteers. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9619120

(3) How to Optimize Turmeric Absorption for Super-Boosted Benefits – http://naturalsociety.com/turmeric-absorption-super-benefits-black-pepper/ 

(4) Vetlesen, Kari (2012). Kryddlexikon: världens alla kryddor från A till Ö. Sundbyberg: Optimal. Libris 12479560. ISBN 978-91-7241-242-2

(5) Vår örtabok, Rabén prisma, sida. 247 ,ISBN 91-518-2782-4

(6) Mat som botar, Författare Per Ove Lind, Prisma 2009. ISBN 978-91-518-5216-4 

(7) Örtmedicin – naturens läkande kraft: http://www.micmcmullen.se/NLK%202006%20F%E4rdigaboken.pdf

(8) Ingefära har förmågan att hämma inflammation i kroppen: Tripathi et al., Ginger extract inhibits LPS induced macrophage activation and function. BMC Complementary and Alternative Medicine 2008, 3:1 

(9) The Amazing and Mighty Ginger: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775/ 

(10) Ernst E, Pittler MH. Efficacy of ginger for nausea and vomiting: a systematic review of randomized clinical trials. B J Anaesth. 2000;84(3):367-371. 

(11) Vitlök har antibiotikaliknande egenskaper: http://medherb.com/Materia_Medica/Allium_sativum_-_Antibiotic_and_Immune_Properties

(12) Mat som botar, Författare Per Ove Lind, Prisma 2009. ISBN 978-91-518-5216-4

 

Relaterade inlägg:

 

5 Kommentarer

  1. Sussi

    Urtekrams kryddor brukar jag köpa. Prisvänliga och goda 🙂

    Svara
  2. Kerstin

    Ekologiskt ska det absolut vara! Skillnad både på kvalité och smak.

    Svara
  3. Marita N.

    Tack för bra info!

    Svara
  4. Lena

    Hej!
    En fråga: Är kardemuma bra om man vill gå ner i vikt? En bekant sa det till mej. Är det sant?

    MVH Lena

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Kardemumma är bra för matsmältningen och ämnesomsättningen, men det är inget mirakelmedel för viktminskning.

      Svara

Trackbacks/Pingbacks

  1. Julens kryddor – så nyttiga är de | MåBra - […] Mittkök, Hälsoliv, Passion för hälsa, […]

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close