Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Kanel som krydda och läkeört

av | dec 8, 2014 | Hälsa, Hälsokost & Kosttillskott, Kost & Näring | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Kanel har en lång historisk bakgrund som en högt ansedd krydda och läkeväxt. En gång i tiden hade den till och med ett större värde än guld. Här följer om kanelen som smaksättare och läkeört genom tiderna, samt några moderna fakta om kanel som är bra att känna till.

Kanel som krydda och läkeört

Kanelens stormiga historia

Kanelen har en ovanligt stormig historia bakom sig. Redan före Kristus tid hade den ena stormakten efter den andra med våldsamma medel tillkämpat sig handelsmonopolet av den åtråvärda kryddan. Otaliga människor har genom tiderna vågat livet, plundrat och mördat varandra för kanelens skull. Redan runt 2700 f.Kr beskrev Shennong, den dåvarande kejsaren av Kina kanelen som medicin. Den omnämndes även i de egyptiska Ebers-papyrusrullarna från cirka 1500 f.Kr. Lika så i det gamla testamentet och i gamla skrifter från medelhavsområdet 800 f.Kr.

Araberna som under mycket lång tid dominerade kanelhandeln lyckades länge hålla dess ursprung hemligt. Men i och med att Vasco da Gama fann sjövägen till Indien 1498, började arabernas handelsdominans att brytas. Portugiserna nådde Sri Lanka och fann ceylonkanelen 1505.

Traditionell användning av kanel

Kanelen har en mycket lång traditionell användning för mag- och tarmhälsan, som en uppskattad läkeört vid dålig matsmältning, halsbränna, sura uppstötningar, rapningar, orolig mage och väderspänningar (1). Kanel har även använts som ett lugnande medel för att minska oro och stress (1) (2). Den har länge varit känd för att bidra till stabilare blodsocker och förr kunde man köpa kanel på apoteken för dess antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper (3).

Kanel har även varit ett uppskattat konserveringsmedel genom tiderna för att få kött och andra livsmedel att hålla sig bra längre. I dag har modern forskning bekräftat att kanelen har bakteriedödande och svampdödande egenskaper. Bland annat har man sett att den innehåller aktiva ämnen som kan vara effektiva mot Candida albicans och E. coli (4) (5).

Hur får man fram kanel?

Det är inte så svårt att förstå kanelens popularitet genom tiderna. Doften och smaken är helt unik och mycket tilltalande. Det är en av få kryddor som består av bark från ett träd. Man tar meterlånga sidoskott från trädet och så skalas barken av. Barkstyckena skjuts in i varandra och därefter får de ligga i värme och torka så att arom och smak utvecklas till att bli ännu finare. Det gör även att färgen förändras från ljusgul till kanelens bekanta mörkbruna färg.

Aktiva ämnen i kanel

I dag vet man att kanel innehåller en rad aktiva ämnen och potenta antioxidanter. Dessa inkluderar bland annat kanelsyra, flavoner, kanelaldehyd, kaempferol, katekin, procyanidiner, eugenol, quercetin och kumarin.

Kumarinet i kanel

I kanel finns som nämnt ett ämne som heter kumarin, där halten varierar sort mellan olika sorters kanel. I små mängder är det inte dåligt. Tvärtom har man genom forskning sett att kumarin fungerar antiinflammatoriskt och antibakteriellt (6). Däremot är det inte bra att få i sig stora mängder under en längre tid, eftersom det då kan ge leverskador. Om skadorna är lindriga är dom reversibla, vilket betyder att skadorna går tillbaka om intaget upphör. Vissa personer är mer känsliga än andra.

Kassiakanel är känt för att innehålla väldigt höga halter av kumarin, medan ceylonkanel innehåller väldigt lite. När det gäller ceylonkanel behöver du därför inte oroa dig för kumarinet, men när det gäller kassiakanel så bör man begränsa sitt intag. Kassiakanel är även den sort som dominerar i våra svenska kanelburkar.

Hur mycket kassiakanel kan man äta riskfritt?

Det dagliga tolerabla intaget (TDI) av kumarin har EFSA fastställt till 0.1 mg/kg kroppsvikt och dag. Enligt svenska analyser innehåller kassiakanel i genomsnitt mellan 3 och 8 mg kumarin per tsk (7). Livsmedelsverket har därmed satt en gräns för ett dagligt säkert intaget av kassiakanel till (7):

  • Barn på 4 år som väger 18 kg – knappt 1/3 tsk kassiakanel
  • Barn på 8 år som väger 31 kg – knappt 2/3 tsk kassiakanel
  • Barn på 12 år som väger 42 kg – knappt 1 tsk kassiakanel
  • Vuxen person som väger 70 kg – knappt 1,5 tsk kassiakanel

Andra analyser har visat att kumarinhalten kan vara även högre än så och innehålla så mycket som 5,8-12,1 mg kumarin per tsk (8). Är man en mycket flitig användare av kanel så finns det alltså risk för att man får i sig för mycket kumarin om man använder kassiakanel.

Att välja rätt kanel

Det är alltså ceylonkanel du vill välja för att kunna njuta av kanel så mycket du vill utan att oroa dig för innehållet av kumarin. Ceylonkanel kan ofta vara svårt att hitta i matbutiken, men säljs i många hälsokostbutiker. Se även till att du väljer en ekologisk kanel så du får en produkt av hög kvalité. Några av mina personliga favoriter som jag använder flitigt är ekologisk Ceylonkanel från Rawpowder och ekologisk Ceylonkanel från Bättre hälsa.

 

Källor och Referenser:

(1) Vetlesen, Kari (2012). Kryddlexikon: världens alla kryddor från A till Ö. Sundbyberg: Optimal. Libris 12479560. ISBN 978-91-7241-242-2

(2) Vår örtabok, Rabén prisma, sida. 247  ,ISBN 91-518-2782-4

(3) Mat som botar, Författare Per Ove Lind, Prisma 2009. ISBN 978-91-518-5216-4

(4) Mat är bästa medicinen. Författare Jean Carper, ISBN 91-37-10630-9

(5) Kanel motverkar candidasvamp
Quale JM. et al. ”In vitro activity of Cinnamomum zeylanicum against azole resistant and sensitive Candida species and a pilot study of cinnamon for oral candidiasis”. Am J Chin Med, 1996;24:103-9.

(6) Review on Natural Coumarin Lead Compounds for Their Pharmacological Activity. https://www.hindawi.com/journals/bmri/2013/963248/

(7) Livsmedelsverket om intag av kumarin: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/kumarin-i-kanel

(8) Medicinal properties of ‘true’ cinnamon (Cinnamomum zeylanicum): a systematic review. Published online 2013 Oct 22. doi: 10.1186/1472-6882-13-275. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3854496/

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Viktoria Z

    Älskar kanel, och det blir ju extra mycket nu vid jul!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, visst är det gott. Se bara till att du köper en bra sort.

  2. C. Melander

    Kanelolja ska väl även vara bra att smörja in lederna med vid värk.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja, så har den bland annat använts traditionellt.

  3. Tony Cornelius

    Ta er i akt för Kassiakanelen som saluförs i svenska butiker och innehåller mängder av det giftiga ämnet kumarin! Likaså Saigonkanelen som är än värre!

    Kanel från Srilanka kan vara ett alternativ!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Riktigt att man bör välja kanel med omsorg.

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close