Det imponerande näringsinnehållet av hampafrön

av | feb 15, 2017 | Blogg, Hälsa, Kost, Livsmedel, Superfoods, Vegansk / Vegetarisk kost | 2 Kommentarer

Hampafröet är ett fascinerande litet frö som anses vara en riktig ”superfood”. Det är faktiskt ett av de mest näringsrika fröer som finns. Dom är fiberrika och har en optimal balans mellan omega-3 och omega-6. Hampafrön innehåller även alla essentiella aminosyror vilket gör det en bra källa för fullvärdigt protein. Det är definitivt ett livsmedel som kan bidra med mycket värdefull näring och dessutom är det väldigt gott.

Det imponerande näringsinnehållet av hampafrön

Historisk användning av hampa

Hampaväxten kommer ursprungligen från Centralasien, där den har odlats i över 10 000 år. Det är en växt som är mycket anpassningsbar och idag växer den i alla möjliga klimat världen över. Hampa har varit oumbärlig som föda och läkemedel i över 3000 år. Inom traditionell kinesisk medicin används olika delar av växten för en lång rad besvär.

Genom tiderna har man har även använt hampa till att göra textilier och kläder (de ursprungliga Levi’s jeansen tillverkades av hampa). Ända fram till 1900-talet tillverkande man också material som papper, snöre, tågvirke, båtsegel och byggmaterial. Hampaväxten har enormt många användningsområden. Det är en växt som kanske även skulle kunna hjälpa oss med framtidens utmaningar att tillgodose vårt behov av miljövänliga och förnyelsebara material på ett hållbart sätt.

Näringsinnehåll av hampafrön

Trots namnet är hampafröet egentligen inget frö. Det är en frukt som innehåller ett frö. Mathampans frön är ett väldigt balanserat livsmedel som är mycket näringsrikt och som inte innehåller några spårbara nivåer av THC.

Näringsinnehållet av hampafrön gör det till en riktig superfood. De är rika på fibrer, vitaminer och mineraler som inkluderar E-vitamin, kalium, fosfor och magnesium. De innehåller alla essentiella aminosyror vilket gör det till en bra vegetabilisk källa för fullvärdigt protein (ca 35 g protein per 100g). Fröna innehåller även en perfekt balans mellan omega-6 och omega-3 i proportionerna 3:1, vilket gjort att världshälsoorganisationen har erkänt hampa som ett livsmedel för optimal balans mellan de essentiella fettsyrorna. Fröna innehåller även växtsteroler som bland annat är bra för vår hud.

Att använda hampafrön

Hampafröna har ett hårt skal som man oftast avlägsnar innan man äter dom. Det finns både oskalade och skalade hampafrön att köpa. Skalade hampafrön har en nötaktig mild smak som är lätt att uppskatta, vilket gör dom mycket användbara. Jag skulle nog själv säga att smaken påminner om valnöt. Du kan t.ex. strö fröna över salladen, yoghurten, gröten, tillsätta i smoothies eller använda i bakning och maträtter efter tycke och smak. Du kan även äta dom som dom är för att ladda kroppen med bra näring och energi. Hampafröna är mycket uppskattade som ett naturligt proteintillskott hos dom som tränar mycket och hos hälsomedvetna. De små välsmakande fröna är definitivt ett utmärkt livsmedel för att göra kosten mer näringstät. Från fröna gör man även hampamjöl, hampafrösmör, hampaprotein och hampafröolja.

Återförsäljare av hampafrön hittar du här

Relaterade inlägg:

 

2 Kommentarer

  1. Eva-Lena

    Hampafrön är riktigt gott det 🙂 Jag har det på mackan ibland med.

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Instagram

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close