Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Det näringsrika bäret acai

av | jun 23, 2016 | Blogg, Kost & Näring | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

I acaibärets ursprungsland Brasilien laddar man gärna upp med acai till frukost för att ge kroppen en riktig energiboost. Det är ett bär som har använts flitigt av lokalbefolkningen under hundratals år och som det senaste decenniet även väckt stort intresse runt om i världen.

Det näringsrika bäret acai

Traditionell och historisk användning av acai

Acai (uttalas assai) är ett mörklila bär med en riktigt god smak som kan liknas av en blandning av bär och choklad. Bäret växer på Acaizeiropalmen även kallad paraassaipalmen eller kålplamen på svenska. Det är en stor palm som växer i Sydamerika längs Amazonfloden och dess bifloder.

Acaibäret är en liten rund stenfrukt cirka 2,5 cm i diameter som till utseendet påminner om en druva, men som inte har lika mycket fruktkött då ungefär 80 procent av bäret utgörs av kärnan. Även om acai har en riktigt angenäm smak så är det näringsinnehållet i bäret som gjort det så uppskattat. Under hundratals år har bäret utgjort en viktig del av kosten hos lokalbefolkningen i Brasillien och inom den traditionella folkmedicinen. Det är numera även ett hyllat bär i många andra delar av världen på grund av dess unika och rika näringsinnehåll. Efter det att intresset av acai som hälsoprodukt ökat, så har man försökt att odla Acaizeiropalmen på andra håll i världen utan framgång.

Traditionellt har urinvånarna använt acai under mycket lång tid vid bland annat magbesvär och för att stödja en normal och välfungerande mag- och tarmfunktion då bäret innehåller rikligt med kostfiber och enzymer. Bäret är även en uppskattad del av kosten hos lokalbefolkningen för att allmänt stärka kroppen, öka energin och förbättra prestationsförmågan. Acai används också flitigt som smaksättare till drycker, sötsaker och bakverk.

Näringsinnehåll av acai

Acai innehåller bland annat den mycket potenta antioxidanten antocyanin (ca 30 gånger mer än rödvin). Vidare är bäret mycket rikt på fibrer, polyfenolen resveratrol, 19 olika aminosyror och vitaminer som A, B, C och E, samt mineraler som magnesium, kalium, kalcium och järn. Det är även ett bär som till motsats till de allra flesta andra bär innehåller en betydande mängd fettsyror och då främst omega-9.

Acai är klassat som en riktig “superfood” på grund av sitt rika näringsinnehåll och har även väckt intresse inom forskning för sina potentiella egenskaper att stödja hälsan och olika kroppsfunktioner. Områden som speciellt intresserat forskare är om hur acai påverkar fettförbränningen och ämnesomsättningen, huruvida bäret kan stödja hjärt- och kärlhälsan, förebygga att LDL-kolesterolet oxiderar, samt motverka åderförkalkning (1) (2). Mer forskning behövs inom området innan man kan dra några slutsatser.

Acai som livsmedel och hälsokostprodukt

För att kunna ta vara på näringen i bären så frystorkas dom och pulveriseras. Pulvret finns att köpa som löst eller i kapslar. Det lösa pulvret kan man tillsätta i till exempel smoothies, strö över gröten eller varför inte göra en god acai bowl.

 

Återförsäljare av acai hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Studie visar att acai kan skydda kolesterolet och hämma inflammationer:  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=acai%20juice%20attenuates%20atherosceloris

(2) Antioxidant capacity and other bioactivities of the freeze-dried Amazonian palm berry, Euterpe oleraceae mart. (acai): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17061840

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close