Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Acai bjuder på en uppskattad smak som kan beskrivas som en blandning av bär och choklad. Även om smaken är ljuvlig så beror bärets enorma popularitet främst på det rika näringsinnehållet. Här följer ett recept på Acai bowl som är full av nyttigheter och som till konsistensen kan liknas med frozen yoghurt.

Acai bowl recept

Detta behöver du:

Blanda ihop alla ingredienser med hjälp av en stavmixer. Häll upp i en skål och toppa med t.ex: kokosflingor, nötter, frön, bär eller frukt.

Om superbäret Acai

I Sydamerika har acai (uttalas assai) ätits under århundraden. Den lilla runda stenfrukten, ca 2,5 cm i diameter påminner om en druva till utseendet och har en kärna som utgör närmare 80 procent av bäret. Acai växer på Acaizeiropalmen i Amazonas regnskog, längs Amazonfloden och dess bifloder. Bäret är en stor del av den Brasilianska kulturen och har länge utgjort en viktig del av kosten hos lokalbefolkningen och inom den traditionella folkmedicinen. På senare år har det även blivit ett hyllat bär i många andra delar av världen på grund av det unika och rika näringsinnehållet.

Näringsinnehållet av acai

Acai är mycket rikt på polyfenolen resveratrol och den mycket potenta antioxidanten antocyanin (ca 30 gånger mer än rödvin). Vidare innehåller bäret 19 olika aminosyror och vitaminer som C-vitamin, A-vitamin, E-vitamin och B-vitaminer, samt mineraler som kalium, magnesium, kalcium och järn. Det är även ett bär som till motsats till de allra flesta andra bär innehåller en betydande mängd fettsyror och då främst Omega-9 (13%) och Omega-6 (3%). Utöver det är acaibären även rika på fibrer (62,5%), varav hela 59% är olösliga fibrer. Det bidrar till att hålla igång mag- och tarmsystemet. Eftersom fibrer även sväller vid kontakt med vätska kan de bidra till att man håller sig mätt längre. Acai innehåller nästan inget socker och har ett GI på < 1. Det gör att bäret även passar utmärkt att äta vid lågkolhydratkost.

Den goda smaken av acai gör den lätt att använda. Förutom att göra en Acai bowl, så kan du strö bärpulvret över gröten eller yoghurten, blanda i din smoothie eller använda i bakning.

 

Återförsäljare av acaipulver hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

6 Kommentarer

  1. Malin

    Tack för tipset! Ser himla gott ut. 🙂

    Svara
  2. Sophie

    Acai bowl är underbart gott!

    Svara
  3. Carro

    Mums! Acai är så gott! 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close