Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Egenskaper av eterisk korianderolja

av | nov 10, 2014 | Aromaterapi & Eteriska oljor, Blogg, Huskurer & Husmorstips, Psykisk hälsa | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Koriander och eterisk korianderolja har en lång traditionell användning inom ayurveda, Traditionell kinesisk medicin och inte minst aromaterapi. Örten används traditionellt för allt från att främja matsmältningen, lindra smärta till att lösa upp nervösa spänningar.

 Egenskaper av eterisk korianderolja

Traditionell användning av koriander

Inom aromaterapi är eterisk korianderolja känd som stärkande och vitaliserande och används för att stödja nervsystemet, immunsystemet och matsmältningen. Inom ayurveda strör man pulveriserade korianderfrön på sår för att förhindra infektion och för dess svamp- och bakteriehämmande egenskaper. Inom Traditionell kinesisk medicin och indisk folkmedicin används både frön och blad av koriander vid matsmältningsbesvär (illamående, gaser, förstoppning och mask). Örten har en lång traditionell användning som ett kramplösande medel på mage, tarmar och gallvägar, samt för att främja matsmältningen. Korianderfrö kan tuggas mot dålig andedräkt och för att lugna magen vid behov. Örten är vatten- och svettdrivande och har därför traditionellt använts som febermedel. Redan på 1800-talet användes koriander vid muskelsmärtor, ledsmärtor, reumatisk värk, nervsmärtor, fibromyalgi m.m. Det är även en ört som tidigt tillskrevs förmågan att skärpa den mentala förmågan och stärka överansträngda nerver.

Användning eterisk koranderolja inom aromaterapi

  • För att värma muskler och leder: Blanda 3 droppar koriander, 3 droppar svartpeppar och 4 droppar ingefära med 20 ml basolja (t.ex mandelolja). Massera in blandningen 2 gånger per dag på utsatta områden.
  • För att stödja immunsystemet: Blanda 2 droppar koriander, 3 droppar citronolja i ett bad. Blanda samma oljor tillsammans med 10 ml basolja och massera in bröstkorgen.
  • Vid utmattning: Blanda 2 droppar koriander, 1 droppe neroli och 2 droppar lavendel i badet. Blanda samma oljor med 10 ml basolja och smörj in på kroppen efter badet. Man kan även använda sig av en aromalampa för att sprida doften i hemmet.

 

Återförsäljare av eteriska oljor hittar du här

 

Återförsäljare av aromalampa hittar du här

 

Källor och Referenser:

Vår örtabok, Rabén prisma, ISBN 91-518-2782-4

Kropp och själ – Eteriska oljor, av Jennie Hardning, 2002. ISBN: 1-40544-798-2

Shenet om eterisk korianderolja: http://www.shenet.se/ravaror/eokoriander.html

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Anna Jansson

    Jag älskar koriander som krydda, men jag har aldrig provat den eteriska oljan, men blev ju nyfiken på den nu.

    Svara
  2. Emma B

    Det är så intressant med eteriska oljor, örter m.m. som har sådana otroligt läkande egenskaper! 🙂

    Svara
  3. Katarina Vetterfalk Striim

    Bästa Mikaela Bjerring,
    Tack för ALLT fint och gott som Du förmedlar.
    En kvinna sade i början på 50-talet ( altså kort efter 2:a världskriget ):-
    ” Det talas om att dra ut och ”frälsa världen.”
    Men vet att världen också är precis där du är.
    ALLTID!
    Så du kan lika gärna ”frälsa världen” där du är.” Citat slut.
    Denna kvinna var min mans älskade Mormor och smedhustru med 10 barn och ett stort engagemang i de folkliga aktiviteterna i den lilla byn norr om Århus på Jylland.
    Du Mikaela, bör nog kunna sägas vara en sådan världsfrälsare, som i vår nu digitaliserade värld delar med Dig av så mycken väl genomtänkt, glädjande och i vidaste mening miljö-sundhetsbringande information.
    ALLT GOTT och Kraft och SaftKram från
    Katarina Vetterfalk Striim.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack så mycket för uppskattningen. 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close