Rosmarinolja och lavendelolja kan minska stress enligt studier

by Mikaela Bjerring on 12 september, 2016 · 0 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Alternativ medicin, Aromaterapi, Blogg, Eteriska oljor, Forskning, Stress

Moderna studier har visat att inandning av eterisk lavendelolja och rosmarinolja kan minska stresshormonet kortisol markant och därmed vara ett bra hjälpmedel vid stress.

Rosmarinolja och lavendelolja kan minska stress enligt studier

Studier om lavendelolja och rosmarinolja vid stress

Inom den holistiska terapiformen aromaterapi använder man sig av naturliga eteriska oljor för att stödja och förbättra både den fysiska och psykiska hälsan. Eteriska oljor är starkt koncentrerade oljor som kan användas på många olika sätt som t.ex för inandning. När man andas in oljan kommer de flyktiga eteriska ämnena tillsammans med luften ner i lungorna och ut i blodet som då ger en snabb effekt.

Redan under antiken använde man sig av lavendelolja och rosmarinolja vid oro, stress, depression och för att höja välbefinnandet. Än idag är dessa eteriska oljor uppskattade för att balansera sinnet vid stress och för att öka energin, koncentrationen och beslutsförmågan (1).

Vid en studie som publicerades i tidskriften Psychiatry Research (2) fann man att eterisk lavendelolja och rosmarinolja kan ha en positiv effekt vid stress. Under 5 minuter fick 22 friska frivilliga försökspersoner lukta på eterisk lavendelolja och rosmarinolja. Direkt efteråt togs prov på deras saliv. FRSA (free radical-scavenging activity) mättes med användning av 1,1-difenyl-2-picrylhydrazyl. Man fann att lavendel och rosmarin förbättrade FRSA-värderna och minskade nivåerna av stresshormonet kortisol hos deltagarna.

Vid en annan studie som publicerades i tidskriften Holistic Nursing Practice (3) så fick 144 sjuksköterskestudenter andas in eterisk rosmarinolja och lavendelolja i samband med att de skulle göra en tenta. Resultatet visade lägre stressnivåer och lägre puls hos deltagarna under tentans gång.

Viktigt att tänka på: Rosmarinolja använder du med fördel på morgonen och under dagen, men inte på kvällen eftersom det är en energigivande och stimulerande olja och därmed kan bidra till att du får svårt att somna. Lavendelolja kan du däremot med fördel använda även på kvällen då den främjar avslappning, lugn och god sömn. Eterisk rosmarinolja bör inte användas av personer med högt blodtryck, personer som lider av epilepsi, gravida och barn under 6 år.

Återförsäljare av eterisk rosmarinolja och lavendelolja hittar du här

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Kropp och själ – Eteriska oljor, av Jennie Hardning, 2002. ISBN: 1-40544-798-2

(2) Smelling lavender and rosemary increases free radical scavenging activity and decreases cortisol level in saliva: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17291597

(3) The effects of lavender and rosemary essential oils on test-taking anxiety among graduate nursing students: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19258850

 



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: