Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Rosmarinolja och lavendelolja kan minska stress enligt studier

av | sep 12, 2016 | Alternativ medicin, Aromaterapi & Eteriska oljor, Blogg, Stress | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Moderna studier har visat att inandning av eterisk lavendelolja och rosmarinolja kan minska stresshormonet kortisol markant och därmed vara ett bra hjälpmedel vid stress.

Rosmarinolja och lavendelolja kan minska stress enligt studier

Lavendelolja och rosmarinolja vid stress

Inom den holistiska terapiformen aromaterapi använder man sig av naturliga eteriska oljor för att stödja och förbättra både den fysiska och psykiska hälsan. Eteriska oljor är starkt koncentrerade oljor som kan användas på många olika sätt som t.ex. för inandning. När man andas in oljan kommer de flyktiga eteriska ämnena tillsammans med luften ner i lungorna och ut i blodet som då ger en snabb effekt.

Redan under antiken använde man sig av lavendelolja och rosmarinolja vid oro, stress, depression och för att höja välbefinnandet. Än idag är dessa eteriska oljor uppskattade för att balansera sinnet vid stress och för att öka energin, koncentrationen och beslutsförmågan (1).

Vid en studie som publicerades i tidskriften Psychiatry Research (2) fann man att eterisk lavendelolja och rosmarinolja kan ha en positiv effekt vid stress. Under 5 minuter fick 22 friska frivilliga försökspersoner lukta på eterisk lavendelolja och rosmarinolja. Direkt efteråt togs prov på deras saliv. FRSA (free radical-scavenging activity) mättes med användning av 1,1-difenyl-2-picrylhydrazyl. Man fann att lavendel och rosmarin förbättrade FRSA-värderna och minskade nivåerna av stresshormonet kortisol hos deltagarna.

Vid en annan studie som publicerades i tidskriften Holistic Nursing Practice (3) så fick 144 sjuksköterskestudenter andas in eterisk rosmarinolja och lavendelolja i samband med att de skulle göra en tenta. Resultatet visade lägre stressnivåer och lägre puls hos deltagarna under tentans gång.

Viktigt att tänka på: Rosmarinolja använder du med fördel på morgonen och under dagen, men inte på kvällen eftersom det är en energigivande och stimulerande olja. Lavendelolja kan du däremot med fördel använda även på kvällen då den främjar avslappning och lugn som är en förutsättning för bra sömn. Eterisk rosmarinolja bör inte användas av personer med högt blodtryck, eller personer som lider av epilepsi, gravida och barn under 6 år.

 

Återförsäljare av eteriska oljor hittar du här

 

Relaterade inlägg:

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close