Egenskaper av teanin i grönt te

by Mikaela Bjerring on 21 januari, 2013 · 0 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Blogg, Hälsokost, Hjärnan - Minnet, Kost, Livsmedel, Psykisk hälsa, Viktkontroll

Grönt te har en lång historisk bakgrund och har under årtusenden använts och avnjutits för dess goda smak och hälsofrämjande egenskaper. Att grönt te kan bidra till fettförbränningen, minskad stress och ökat välbefinnande har även visats genom en rad moderna studier.

Egenskaper av teanin i grönt te

Historisk bakgrund av grönt te

Användningen av te som dryck går så långt tillbaka i tiden som 4700 år. Den kinesiska kejsaren Shennong (2737–2697 f.Kr.) drack den första koppen då man kokade vatten åt kejsaren och det av misstag ramlade ner några teblad. Kejsaren Shennong som hade ett stort intresse för växter eftersom han även var botaniker smakade nyfiket på den nya drycken. Han kom att uppskatta den väldigt mycket och beordrade därefter att man skulle börja odla tebuskar. Shennong är känd för att ha identifierat många kinesiska örter under sin livstid, och bidrog även till utvecklingen av den kinesiska medicinen.

Det var under Tangdynastin (618–906) som te blev Kinas nationaldryck. År 780 skrev Lu Yu den första boken om te som hade titeln Chajing. I boken skriver han ingående om egenskaperna av te med en detaljerad beskrivning om hur te bör tillagas. En gammal legend talar om den indiske prinsen Bodhidharma som på 500-talet reste från Indien till Kina efter att ha konverterat till Buddismen. Under sin meditation upplevde han en enorm trötthet och slet då förgrymmat åt sig några teblad och började tugga på dom. Han blev uppiggad av tebladen och kunde fortsätta sin meditation. Grönt te har använts inom kinesiskt medicin och läkekonst i årtusenden och en mängd studier om grönt te och dess innehåll av teanin har gjorts genom åren.

Näringsinnehållet av grönt te

Grönt te (Camellia sinensis) kommer från samma tebuske som svart te, men man tar tillvara på bladen lite annorlunda. Efter det att tebladen skördats upphettas dom för att motverka oxidering, vilket gör att den gröna färgen bibehålls och näringen bevaras på ett annat sätt. Det bidrar även till att grönt te får ett högre innehåll av en speciell typ av katekiner, så kallat EGCG som är en aktiv substans i grönt te. Inom forskning har man bland annat intresserat sig för hur EGCG kan bidra till att främja fettförbränningen och därmed bidra till viktminskning.

Grönt te är även rikt på antioxidanter, vilka har förmågan att skydda kroppens celler och motverka oxidativ stress. Grönt te är även rikt på aminosyran teanin vilket främjar produktionen av alpha-vågor i hjärnan, vilket är anledningen till varför man kan uppleva förbättrad mental fokus och lugn när man intar grönt te. Det kan därför vara värt att prova om man känner sig stressad, orolig, har svårt att varva ner och upplever sömnsvårigheter.

Effekten av grönt te på det mentala tillståndet

Klinisk forskning (1) visar att teanin i grönt te bland annat bidrar till välmående, lugn och avslappning genom att teanin skapar alpha-vågor i hjärnan. Människans hjärna producerar ständigt svaga elektriska impulser som bildar hjärnvågor. Det finns fyra typer; alpha-, beta-, delta-, och theta-hjärnvågor. Alpha-vågor indikerar ett avslappnande, men samtidigt vaket tillstånd i hjärnan. Beta-vågor visar ett vaket tillstånd med ångest, snabb puls och förväntad stress. Theta-härnvågor indikerar ett avslappnat tillstånd följt av trötthet. Varje hjärnvåg är kopplat till ett särskilt tillstånd och den mentala hälsan i helhet. Så varje gång ditt humör ändras, ändras dina hjärnvågor tillsammans med ditt blodtryck, hjärtats hastighet och kroppsrytm. En djup meditation gör att man hamnar i ett djupt avslappningstillstånd med alpha-vågor närvarande i hjärnan. Om alpha-vågor är närvarande är kroppen mer motståndskraftig mot stress och man kan lättare bibehålla lugn och koncentration. (1) 

En randomiserad, dubbelblind, placebokontrollerad studie från Korea LGNC-07, visar att l-theanin i grönt te kan bidra till den kognitiva förmågan och att ett dagligt tillskott av grön te-extrakt kan öka den mentala vakenheten och koncentrationen. Studien finansierades av Sydkoreas LG Hushåll & Health Care, Ltd (2).

Grönt te och viktminskning

En studie som utfördes av brasilianska forskare visade att en genomsnittlig viktminskning på 1,2 kilo och två centimeters minskning av midjans omkrets var bland de fördelar som uppnåtts av en grupp äldre män och kvinnor som konsumerade grönt te. I jämförelse sågs inga förändringar i vikt eller kroppssammansättning hos testpersonerna i kontrollgruppen som inte intog grönt te. Studien som publicerades i ”The Journal of Nutrition, Health & Aging” stödjer tidigare studier av grönt te, där forskare har funnit att den huvudsakliga aktiva ingrediensen EGCG påskyndar kroppens förmåga att bränna fett och producera värme – en process som kallas termogenes (3).

En annan undersökning utförd av schweiziska forskare visade att en daglig dos av 300 mg grönt te-extrakt tillsammans med en måltid gav en 33-procentig ökning av fettoxidation som varade i två timmar efter måltiden. Fett oxideras i en biokemisk process som omvandlar fett till energi. Ökade nivåer av fettoxidation är ett tecken på att kroppen utnyttjar sitt fett lättare (3).

Återförsäljare av grönt te-extrakt hittar du här

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR & REFERENSER



(1) Peter Wilhelmsson,Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, sidor 480-481: , ISBN: 91-631-7910-5.

(2) Journal of Medicinal Food 
Volume 14, Issue 4, Pages 334-343
“A Combination of Green Tea Extract and l-Theanine Improves Memory and Attention in Subjects with Mild Cognitive Impairment: A Double-Blind Placebo-Controlled Study”
Authors: S-K. Park, I-C. Jung, W.K. Lee, Y.S. Lee, H.K. Park, H.J. Go, et al.



(3) Eur J Clin Nutr. 2010 juli, 64 (7) :704-13.

 

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: