Egenskaperna av det effektiva enzymtillskottet Bromelain

av | jul 2, 2014 | Allergier - Astma, Blogg, Hjärt- och kärlhälsa, Kosttillskott, Mage - Tarm | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Bromelain utvinns från ananas och är en mycket effektiv form av proteolytisk enzym. Över åren har det gjorts över 200 studier på hur enzymet kan lindra vid pollenallergi, stödja hjärt-kärlhälsan, hjälpa vid dålig matsmältning och magbesvär, samt verka inflammationshämmande vid ledsjukdom och idrottsskador.

Egenskaperna av det effektiva enzymtillskottet Bromelain

Bromelain för hjärt- och kärlhälsan

Gemensamt för alla proteolytiska enzymer är att de bryter ner proteiner och har förmågan att städa upp plack och avfallsprodukter som ansamlats i kärlen (1). Detta bidrar till att minska förhöjd inflammation (2). Att tillföra kroppen proteolytiska enzymer i kombination med en bra kost och livsstil kan därmed även stödja hjärt- och kärlhälsan enligt studier (3).

Bromelain för mage och tarm

Bromelain är ett enzym som nämnt hjälper till att bryta ner proteinrik mat. Eftersom de proteolytiska enzymerna bidrar till bättre fungerande matsmältning så kan tillförsel vara fördelaktigt vid mag- och tarmrelaterande problem. Det finns flera studier som visar att tillskott av bromelain kan vara mycket användbart vid dålig matsmältning (4). När man tar tillskott av bromelain strax före, under eller efter måltiden, så kommer de proteolytiska enzymerna att fokusera på matsmältningen. Tar man däremot bromelain mellan måltiderna, absorberas enzymerna in i blodomloppet genom tunntarmen och gör sitt arbete där. Enzymet kommer då i första hand hjälpa till att avlägsna avfall från kroppen och kan då också bättre visa sina antiinflammatoriska egenskaper.

Bromelain vid ledvärk och inflammation

Ett stort antal studier visar att bromelain och andra proteolytiska enzymer fungerar som modulatorer vid inflammation och att de således kan hämma och förebygga ett antal inflammatoriska tillstånd i t.ex. mag-tarmsystemet, muskler, leder och vid allergiska besvär (5) (6). Nyare studier visar att bromelain kan ha en positiv effekt vid idrottsskador. Det tros vara relaterat till att bromelain hindrar de prostaglandiner som bidrar till inflammation och ledvärk (7). Bromelain verkar också fungera bra i kombination med curcuminextrakt, det aktiva ämnet i gurkmeja. Därför rekommenderas det många gånger att man tar dessa två tillsammans vid ledvärk (8).

Bromelain vid pollenallergi

Genom forskning så har man sett att bromelain bidrar till att minska inflammation, svullnad och allergiska reaktioner vid pollenallergi. Bromelain verkar vara speciellt effektivt för att minska svullnad i slemhinnorna i näsan och bihålorna (9). Bromelain i kombination med till exempel ingefära, som upprätthåller en optimal funktion i de övre luftvägarna, kan vara mycket effektivt när våren nalkas. C-vitamin kan även bidra till immunsystemets normala funktion och minska den trötthet som ofta följer med allergiska besvär. Bromelain finns att köpa som ett enskilt tillskott, men vid pollenallergi kan en kombination utav flera enzymer som produkten Pollazym många gånger vara att föredra.

 

Återförsäljare av bromelain hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Sammanställning av studier med bromelain: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3529416/

(2) Heinicke RM, van der Wal L, Yokoyama M. Effect of bromelain (Ananase) on human platelet aggregation. Experientia. 1972;28(10):844–845.

(3) Ley CM, Tsiami A, Ni Q, Robinson N. A review of the use of bromelain in cardiovascular diseases. Journal of Chinese Integrative Medicine. 2011;9(7):702–710.

(4) Moss IN, Frazier CV, Martin GJ. Bromelain -the pharmacology of the enzyme. Archives of International Pharmacody. 1963;145:166–189

(5) Hale LP, Haynes BF. Bromelain treatment of human T cells removes CD44, CD45RA, E2/MIC2, CD6, CD7, CD8, and Leu 8/LAM1 surface molecules and markedly enhances CD2-mediated T cell activation. Journal of Immunology. 1992;149(12):3809–3816. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1281188

(6) Engwerda CR, Andrew D, Ladhams A, Mynott TL. Bromelain modulates T cell and B cell immune responses in vitro and in vivo. Cellular Immunology. 2001;210(1):66–75. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11485354

(7) Mynott TL, Ladhams A, Scarmato P, Engwerda CR. Bromelain, from pineapple stems, proteolytically blocks activation of extracellular regulated kinase-2 in T cells. Journal of Immunology. 1999;163(5):2568–2575. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10452995

(8) Leipner J, Iten F, Saller R. Therapy with proteolytic enzymes in rheumatic disorders. BioDrugs. 2002;15(12):779–789. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11784210

(9)  Secor ER, Jr., William FC, Michelle MC, et al. Bromelain exerts anti-inflammatory effects in an ovalbumin-induced murin model of allergic disease. Cellular Immunology. 2005;237:68–75.

 

Relaterade inlägg:

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close