Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Fyll på med magnesium genom epsomsalt

av | mar 15, 2016 | Blogg, Fysisk hälsa, Psykisk hälsa, Stresshantering | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Epsomsalt, även känt som bittersalt eller magnesiumsulfat är en ren mineralprodukt. Genom att bada i saltet eller använda det i fotbad kan magnesiumet i epsomsaltet effektivt absorberas via huden och på så sätt tillföra kroppen det viktiga mineralet magnesium.

Fyll på med magnesium genom epsomsalt

Kort om Empsomsalt

Epsomsalt har fått sitt namn efter staden Epsom i England. Det var redan 1618 som man upptäckte att vattenkällorna i Epsom var rika på magnesiumsulfat och under 1600-talet blev staden en populär destination för hälsobad. 1694 framställes epsomsaltet för första gången och än idag är saltet en eftertraktad hälsoprodukt.

Kroppens behov av magnesium

Varje cell i kroppen behöver magnesium för fungera optimalt. Det är den näst mest förekommande beståndsdelen i våra celler och behövs för över 300 enzymreaktioner, samt en mängd viktiga kroppsfunktioner. Magnesium spelar t.ex. en viktig roll när det kommer till elektriska impulser, muskelkontroll, energiproduktion och avfallseliminering. Magnesium hjälper även till att producera serotonin, vilket gör oss glada och lugna, samt adenosintrifosfat som ger oss energi och uthållighet.

Magnesium bidrar till att minska trötthet och utmattning och med för lite magnesium i kroppen så får vi svårt att slappna av, både i musklerna och i inre delar som blodkärl och hjärta. Medan kalcium behövs för att våra muskler ska kunna dra ihop sig, så gör magnesium att musklerna kan slappna av. Det är bland annat därför vi behöver välfyllda depåer av magnesium för att kunna sova bra.

Eftersom magnesium är centralt för kroppens energianvändning bidrar det till att minska trötthet och utmattning. Magnesium fungerar som en fysisk ”antistress mineral” som minskar frisättningen av stresshormoner i kroppen som då gör oss mer stresståliga (1). Vid brist på magnesium förstärks effekterna av stress, vilket i sin tur leder till att man lättare blir trött, irriterad, och man får svårare att koncentrera sig. Att magnesium är ett av de första ämnena som kroppen förbrukar vid stress, plus att vår kost idag generellt är magnesiumfattig är båda bidragande orsaker till varför så många lider av magnesiumbrist (2). Om du vill läsa mer om betydelsen av magnesium för vår hälsa, så kan du göra det här.

Huden absorberar effektivt magnesium från epsomsalt

Vid en studie som utföres 2004 vid University of Birmingham (3), mätte man magnesiumstatusen hos deltagarna före och efter bad med epsomsalt. Forskarna kunde därefter redovisa ett resultat där bad med epsomsalt höjer magnesiumnivåerna i kroppen utan några negativa effekter. Den idealiska mängden att använda enligt studien är ca 500 gram för ett bad, två till tre gånger per vecka. Eftersom magnesium effektivt kan absorberas av huden, kan bad med epsomsalt vara ett effektivt sätt att höja nivåerna av magnesium i kroppen.

 

Återförsäljare av epsomsalt hittar du här

 

Läs mer om magnesium:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Mia L

    Epsombad är fantastiskt! Jag brukar göra det regelbundet, helt underbart!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är det fantastiskt skönt och avslappnande.

  2. Marianne

    Epsombad är så härligt. Bästa sättet att slappna av och få en god natts sömn.

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close