Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Havre är för många en bekant och mycket uppskattad smak. Dessutom är det ett naturligt glutenfritt spannmål som bjuder på ett bra näringsinnehåll. Här följer ett recept för riktigt goda och saftiga havrefrallor bakat på fiberrikt havremjöl och bovetemjöl.

Glutenfria havrefrallor recept

Detta behöver du:

Så här gör du:

  1. Smula ner jästen i en bunke, eller en degblandare om du har en sådan. Tillsätt vattnet och rör om till jästen lösts upp.
  2. Blanda i honungen.
  3. Mät upp alla övriga ingredienser; havremjöl, bovetemjöl, salt, fiberhusk och tillsätt degvätskan.
  4. Jobba ihop degen med degkrokar under cirka 5 minuter tills du fått en jämn och fin deg. Det blir först en rätt så klibbig smet som blir fastare var efter fiberhusken suger upp vätskan.
  5. Låt degen stå och svälla i 10 minuter.
  6. Forma bullar av degen och lägg på en plåt klädd med bakplåtspapper. Pudra sedan över lite havremjöl eller havregryn så dom får en fin yta.
  7. Låt bullarna jäsa i cirka 90 minuter under bakduk. Se till att det är varmt och dragfritt i köket så att dom jäser ordentligt.
  8. Värm upp ugnen till 225 °C och grädda i 20 -25 min i mitten av ugnen.
  9. När bullarna är färdiggräddade, så flyttar du över dom till ett galler. Låt bullarna svalna helt innan du äter dom eftersom avsvalningstiden göra att de formar rätt konsistens.

Skillnaden mellan glutenfri havre och annan havre

Glutenfri havre är rent havre som aldrig kommit i kontakt med andra glutenhaltiga spannmål under produktionsprocessen. Vanliga havregryn produceras oftast i samband med andra spannmål och kan därför innehålla spår av gluten. Det är ju inga större mängder, men för den som har celiaki eller av annan anledning vill avstår från gluten är vanlig havre inget bra alternativ.

 

Relaterade inlägg:

 

6 Kommentarer

  1. Linda

    Tack för receptet! Ser jättegoda ut. 🙂

    Svara
  2. Karin

    Åh, så gott dom ska jag prova att baka. Tack för inspiration!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Varsågod och trevligt att det uppskattas. Låt mig gärna veta vad du tyckte om du bakar dom.

      Svara
  3. Eva

    Tack för tipset!

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close