Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Glutenfritt valnötsbröd med nypon

av | jul 31, 2017 | Blogg, Glutenfritt, Kost, Laktosfritt, Recept, Vegansk / Vegetarisk kost | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Här följer ett recept för ett riktigt gott valnötsbröd med nypon. Ett mjölkfritt och glutenfritt bröd som blir saftigt och gott. Hembakat bröd när det smakar som bäst helt enkelt.

Glutenfritt valnötsbröd med nypon

Detta behöver du (ca 12 bullar):

Gör så här:

  1. Häll upp det fingervarma vattnet i en bunke och smula ner jästen. Rör om tills den lösts upp.
  2. Tillsätt fiberhusk och låt vätska svälla i cirka 15 minuter.
  3. Tillsätt kokosolja, honung, salt, nyponpulver, valnötter, havregryn, havremjöl och ungefär hälften av mjölmixen och arbeta ihop degen med degkrokar. Tillsätt resten av mjölet och fortsätt att bearbeta degen under cirka 5 minuter. Glutenfritt bröd behöver oftast en kraftig bearbetning för att bli bra.
  4. Forma degen till bullar eller två bröd om du föredrar det, och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
  5. Låt brödet jäsa under bakduk i 40-60 minuter. Se till att det är dragfritt i köket så det jäser bra.
  6. Grädda brödet i cirka 35 min i nedre delen av ugnen i 200 grader.
  7. Ta ut brödet ur ugnen och låt det svalna på ett galler under bakduk.

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Malin

    Tack för receptet, det ska jag prova.

    Svara
  2. Karina L

    Mums! Det låter ju fantastiskt gott. 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close