Glutenfritt valnötsbröd med nypon

av | jul 31, 2017 | Blogg, Glutenfritt, Kost, Laktosfritt, Recept, Vegansk / Vegetarisk kost | 4 Kommentarer

Här följer ett recept för ett riktigt gott valnötsbröd med nypon. Ett mjölkfritt och glutenfritt bröd som blir saftigt och gott. Hembakat bröd när det smakar som bäst helt enkelt.

Detta behöver du (ca 12 bullar):

Gör så här:

  1. Häll upp det fingervarma vattnet i en bunke och smula ner jästen. Rör om tills den lösts upp.
  2. Tillsätt fiberhusk och låt vätska svälla i ca 15 minuter.
  3. Tillsätt kokosolja, honung, salt, nyponpulver, valnötter, havregryn, havremjöl och ca hälften av mjölmixen och arbeta ihop degen med degkrokar. Tillsätt resten av mjölet och fortsätt att bearbeta degen i ca 5 minuter. Glutenfritt bröd behöver oftast en kraftig bearbetning för att bli bra.
  4. Forma degen till ca 12 bullar eller två bröd om du föredrar det, och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
  5. Låt brödet jäsa under bakduk i ca 40 minuter. Se till att det är dragfritt i köket så det jäser bra.
  6. Grädda brödet i ca 35 min i nedre delen av ugnen i 200 grader.
  7. Ta ut brödet ur ugnen och låt det svalna på ett galler under bakduk.

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Malin

    Tack för receptet, det ska jag prova.

    Svara
  2. Karina L

    Mums! Det låter ju fantastiskt gott. 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Instagram

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close