– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Gurkmejashot med citron och ingefära, som även innehåller lite svartpeppar och kokosolja för bättre upptag. Ett bra alternativ till den populära guldmjölken när man vill få i sig en daglig dos av gurkmeja. En antiinflammatorisk näringsbomb som gör gott för kroppen helt enkelt.

Gurkmejashot recept

Gurkmejapasta:

Gurkmejashot (1 shot):

Så här gör du:

  1. Börja med att göra gurkmejapastan. Blanda gurkmeja, ingefära, svartpeppar och vatten i en kastrull och värm på medelvärme medan du rör om. Pastan är klar när den tjocknat, och ska enligt ayurvedisk tradition kokas i ca 10 minuter. Skulle den tjockna för snabbt så kan du tillsätta lite mer vatten. Den här mängden gurkmejapasta räcker till ungefär 20 gurkmejashot och håller i kylskåpet i ca 2 veckor.
  2. För att göra en gurkmejashot så blandar du helt enkelt 1 tsk gurkmejapasta tillsammans med 1/2 tsk kallpressad kokosolja, citronsaft och vatten i ett glas.

Gurkmejapastan kan även användas för att göra den populära guldmjölken. Recept för guldmjölk hittar du här. Om man vill få i sig en bra mängd gurkmeja varje dag så kan man med fördel variera mellan gurkmejashot och guldmjölk, eller så kan man helt enkelt hålla sig till det alternativet som man tycker bäst om.

Bra att veta!

Gurkmeja ska helst intas tillsammans med svartpeppar eftersom det aktiva ämnet pipirin ökar upptaget av curcumin i gurkmejan med över 2000 procent (1). Studier har även visat att upptaget förbättras när örten intas tillsammans med fett (2). I det här receptet är därför både svartpeppar och kokosolja tillsatt. Var noga med att välja en ekologisk gurkmeja av hög kvalité så att du är säker på att du får en ren krydda.

 

Källor och Referenser:

(1) Influence of piperine on the pharmacokinetics of curcumin in animals and human volunteers. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9619120

(2) How to Optimize Turmeric Absorption for Super-Boosted Benefits – http://naturalsociety.com/turmeric-absorption-super-benefits-black-pepper/ 

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Karin B

    Toppen! Tack för tipset! 🙂

    Svara
  2. Kerstin

    Bästa shoten!

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close