Hälsosammare variant av ischoklad

av | dec 4, 2017 | Blogg, Kost, Recept, Sockerfritt | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till bodystore.com – 

Ischoklad är en av julens stora klassiker och ett uppskattat julgodis i många hem. Det är dessutom en sötsak som är lätt att göra hälsosammare, fritt från dåliga fetter och vitt socker.

Hälsosammare variant av ischoklad

För att göra ischokladen lite hälsosammare gäller det att använda rätt råvaror. Istället för härdat kokosfett (den i silverförpackning) så använd ekologisk kallpressad kokosolja. Välj en choklad av bra kvalité utan en massa tillsatt socker. Det finns en mängd chokladalternativ att välja emellan. Allt från sockerfri vit och ljus choklad till ekologisk mörk choklad med hög kakaohalt. Det finns även mjölkfri choklad för den som föredrar det. Sen är det bara att smaksätta ischokladen efter tycke och smak.

Grundrecept för ischoklad (20 st)

Gör så här:

  1. Smält chokladen i ett vattenbad, vilket du gör genom att bryta ner chokladen i en skål som du ställer i en kastrull med sjudande vatten. Rör om tills chokladen har smält.
  2. Tillsätt kokosoljan och rör om ytterligare någon minut tills den har blandats väl med chokladen. Ta av skålen från värmen och tillsätt din smaksättning.
  3. Häll upp ischokladen i små ischokladformar. Dekorera gärna med det du smaksätter dom med, både för utseendets skull och för att kunna skilja mellan de olika smakerna.
  4. Ställ in ischokladen i kylen så dom får stelna. Eftersom dom är gjorda på kallpressad kokosolja istället för härdat kokosfett som man traditionellt använder, så kan dom inte stå ute i rumstemperatur för länge. Vänta därför med att ta ut dom ur kylen tills precis innan servering. De går även bra att förvara i frysen.

Exempel på smaksättning:

  • Ljus ischoklad med apelsinskal: Riv skalet från en ekologisk apelsin, ca 1 krm per ischoklad
  • Vit ischoklad med lime: Riv skalet från en ekologisk lime, ca 1 krm per ischoklad
  • Mörk ischoklad med jordnötssmör: ca 4 msk jordnötssmör för 20 st.
  • Mörk ischoklad med dadlar: ca 6 finhackade dadlar för 20 st ischoklad.

Man kan även använda sig av en redan smaksatt choklad istället för att tillsätta sin egen smaksättning.

Olika alternativ av hälsosammare choklad hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

4 Kommentarer

  1. Kerstin

    Förra året gjorde jag med kallpressad kokosolja, blev jättegott!

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst blir det gott och sen är det så enkelt med.

      Svara
  2. Anna J

    Tack för tipset! Ska prova några av de här chokladsorterna. 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Instagram

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close