Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Att göra egna proteinbars är hur enkelt som helst. Du får även full koll på vad du stoppar i dig och dessutom blir det mycket billigare i längden. Här följer ett recept för riktigt goda hampaproteinbars smaksatta med raw kakao och superbäret acai.

Hampaproteinbars med acai och choklad

Ingredienser för hampaproteinbars:

Så här gör du:

  1. Mät upp alla torra ingredienser i en skål och blanda om väl.
  2. Tillsätt kokosolja, vatten, fibersirap och jobba ihop till en deg. Skulle degen kännas torr, kan du tillsätta lite mer vatten.
  3. Lägg degen mellan två bakplåtspapper och kavla ut till lagom tjocklek enligt dina egna preferenser. Ställ sedan in den utkavlade degen i kylskåpet någon timme så att den får sätta sig.
  4. Skär bars i önskad storlek och förvara dom i kylen tills de ska ätas.

Kort om hampaprotein

Hampaprotein tillverkas av hampafrön och räknas som ett fullvärdigt protein eftersom det innehåller samtliga essentiella aminosyror. Dessutom har det en bra mängd grenade aminosyror, vilka är viktiga i reparation och tillväxt av muskelmassa. Proteinet är dessutom mycket lättsmält som gör att det även passar för känsliga magar. Proteininnehållet kan variera lite mellan olika märken, men ligger runt 50 procent.

I den skonsamma processen från hampafrö till proteinpulver krävs det varken uppvärmning eller kemikalier. Det gör det till ett mycket rent livsmedel som klassas som raw. Den milda och lite nötiga smaken gör det också mycket lätt att använda. Perfekt för att snabbt bland ihop en proteindrink, eller för att proteinberika smoothies. Kan även användas för bakning och matlagning. Jag vill även tillägga att hampaprotein och andra hampalivsmedel inte innehåller cannabinoider eller THC. Mer om hampaprotein kan du läsa i inlägget Fördelarna med hampaprotein.

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

6 Kommentarer

  1. Marie

    Tack för receptet. Ser riktigt goda ut och innehållet är toppen! 🙂 Ska prova att göra dessa i helgen.

    Svara
  2. Karin B

    Gjorde dessa igår. Mums säger jag bara! Tack för receptet. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Varsågod och vad roligt att du tyckte om receptet! 🙂

  3. Annika

    Måste provas! 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close