Passion för hälsa

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning. 

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

En questbar är en proteinrik och fiberrik bar med ett lågt innehåll av kolhydrater. Här har jag använt mig av hampaprotein som ökar näringsvärdet ytterligare. Tack vare det rika näringsinnehållet passar questbaren utmärkt som måltidsersättning, mellanmål eller för att öka proteinintaget vid träning.

Questbar med hampaprotein recept

Fibersirap är den ingrediensen som ger questbaren den där härligt sega konsistensen. Medan smaken är väldigt lik vanlig sirap, skiljer sig innehållet rejält. Fibersirap innehåller endast 5% sockerarter och hela 70 % prebiotiska fibrer och kan ersätta vanlig sirap i de flesta recept när man vill öka fiberintaget och dra ner på sockret. Hampaprotein valde jag att använda på grund av det rika näringsinnehållet. Om du är intresserad att läsa mer om fördelarna med hampaprotein så kan du göra det här. Följande recept är för 1 st questbar. Så det är bara att multiplicera ingredienserna beroende på hur många bars du vill göra.

Detta behöver du:

Så här gör du:

  1. Blanda hampaprotein, mandelmjöl, kakao, vaniljpulver och hampafrön i en skål.
  2. Värm fibersirapen i en kastrull och när den börjar sjuda tar du av den från värmen.
  3. Tillsätt alla torra ingredienser som du redan blandat till sirapen.
  4. Rör ihop allt till en deg. Mot slutet så kommer du behöva använda händerna för att verkligen arbeta ihop degen. Känns degen för torr så kan du tillsätta en skvätt vatten.
  5. När du fått ihop en bra deg så formar du bars och lägger dom på en tallrik klädd med bakplåtspapper.
  6. Ställ in dina bars i kylen och låt dom stelna i minst en timme innan du äter dom.

 

Fler recept hittar du här

 

Relaterade inlägg:

 

8 Kommentarer

  1. Emma Ö

    Det ska jag absolut testa att göra själv 🙂 Verkar ju hur lätt som helst.

    Svara
  2. Lena

    Ser riktigt gott ut. Hampafrön är så gott, brukar strö det över kvarg.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Visst är hampafrö gott. Använder det själv till mycket.

      Svara
  3. Camilla

    Tack för receptet!

    Svara
  4. Angelika

    Det receptet ska jag testa!

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close