Ingefärans egenskaper

by Mikaela Bjerring on 25 september, 2011 · 3 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Blogg, Kost, Livsmedel, Örter - Kryddor, Örtmedicin

Ingefära (Zingiber officinale) kommer ursprungligen från Asien där den har använts flitigt under 1000-tals år. Det är en ört som genom tiderna fått mycket bekräftelse som läkeväxt och inte minst för dess värmande och antiinflammatoriska egenskaper.

Ingefärans egenskaper

Den älskade örten ingefära

Man antar att ingefäran från början härstammade från södra Kina, men redan under antiken hade den spridit sig till stora delar av Asien och Afrika (1). Idag odlas den i alla tropiska regioner och det är inte längre vanligt att man hittar vild. Ingefära (Zingiber officinale) är namnet på en flerårig tropisk ört inom familjen ingefärsväxter. Det är växtens jordstam, rhizom som används som krydda och läkeört. Ingefäran blir ca 1,5 meter hög med blad och blommor på skilda skott och hela växten doftar underbart av ingefära.

Näringsinnehållet av ingefära

Ingefäran innehåller bland annat kalium, kalcium, magnesium, fosfor, koppar, mangan, zink och vitamin C, E och B6. Den är väldigt rik på antioxidanter, och det är främst de aktiva ämnena gingerol och shogaol som står för de unika och uppskattade egenskaperna. Det är även dessa ämnen som gör att ingefäran har sin starka och speciella smak. Genom forskning har man sätt att gingerol och shogaol fungerar starkt antiinflammatoriskt (2) (3). Det gör att kroppen producerar betydligt färre inflammatoriska signalmolekyler, vilket minskar inflammationen i kroppen. Ingefärans värmande egenskaper i kombination med dess antiinflammatoriska gör den mycket intressant som läkeväxt.

Traditionell användning av ingefära som läkeört

Ingefära har under 1000-tals år använts flitigt som läkeört inom främst Traditionell kinesisk medicin och Ayurveda. Ingefäran har även kommit att bli mycket uppskattad i vår västerländska folkmedicin. Den värmande och antiinflammatoriska örten är främst känd för att göra gott för magen, matsmältningen och har en lång traditionell användning vid illamående (1). Den har även används länge vid förkylning, dålig blodcirkulation, olika ledbesvär och inflammatoriska tillstånd i kroppen (2)

Ingefära vid matsmältningsbesvär – I Kina användes ingefära för att främja matsmältningen, vid orolig mage, förstoppning och diarré redan för flera tusen år sedan (4). Än idag är örten flitigt använd vid dess besvär. Att ingefära har förmågan att lugna magen, minska gasbildning och motverka förstoppning och diarré har man även sett genom moderna studier (5).

Ingefära vid inflammation – Ingefära har länge använts som en läkeväxt vid ledbesvär och andra inflammatoriska tillstånd i kroppen (3) (4). Man har även genom moderna studier (6) sett att de aktiva ämnena gingerol och shogaol i ingefära har en effektiv förmåga att minska inflammation i kroppen. Det är även vanligt att ingefära kombineras med gurkmeja som har en liknande verkan.

Ingefära vid illamående –  Ingefära har en lång traditionell användning för att förebygga och behandla illamående. Moderna studier bekräftar att ingefära kan ha en god effekt vid åksjuka, sjösjuka och även illamående vid graviditet (7). Man har även sett att effekten av ingefära blir starkare vid intag ingefäraextrakt som finns att köpa som kosttillskott jämfört med färsk eller torkad.

Återförsäljare av ingefära-produkter hittar du här

Relaterade inlägg:

 

 KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinska uppslagsboken Örtagårdens bokförlag, ISBN: 91-631-7910-5        

(2) Örtmedicin - naturens läkande kraft: http://www.micmcmullen.se/NLK%202006%20F%E4rdigaboken.pdf

(3) Ingefära har förmågan att hämma inflammation i kroppen: Tripathi et al., Ginger extract inhibits LPS induced macrophage activation and function. BMC Complementary and Alternative Medicine 2008, 3:1

(4) Mat som botar, Författare Per Ove Lind, Prisma 2009. ISBN 978-91-518-5216-4

(5) The Amazing and Mighty Ginger: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775/

(6) Ingefära har förmågan att hämma inflammation: Tripathi et al., Ginger extract inhibits LPS induced macrophage activation and function. BMC Complementary and Alternative Medicine 2008, 3:1

(7) Ernst E, Pittler MH. Efficacy of ginger for nausea and vomiting: a systematic review of randomized clinical trials. B J Anaesth. 2000;84(3):367-371.

 

»crosslinked«



Viktigt att tänka på! Kosttillskott ersätter ej varierad kost och är ej gjorda för att bota sjukdomar. Material som tillhandahålls av Passion för hälsa är inte avsett för att användas istället för professionell medicinsk rådgivning eller behandling av legitimerad läkare. Personer som lider av någon sjukdom och/eller medicineras bör rådfråga läkare före konsumtion av kosttillskott.


{ 3 comments… read them below or add one }

1 Inger oktober 2, 2011 kl. 11:57

Min ledvärk blev betydligt bättre efter ett tags användning av ingefära kapslar och omega 3. Kunde sluta med smärtstillande och andra mediciner som bara bryter ner kroppen ytterligare!

Svara

2 Mia oktober 2, 2011 kl. 11:59

Min mamma lider av ledvärk, jag ska rekommendera att hon provar ingefära kapslar och omega 3! Vissa dagar går hon inte ens upp från sängen, känns hemskt 🙁

Svara

3 Inger oktober 2, 2011 kl. 11:59

Ja, det hjälpte mig i alla fall, så det tycker jag hon ska prova!

Svara

Leave a Comment

Jag vill prenumerera på nyhetsbrev från Passion för hälsa

Previous post:

Next post: