Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Recept för matcha Nice Cream

av | jul 12, 2018 | Blogg, Kost & Näring, Recept - veganska & vegetariska | 10 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Krämig nice cream med smak av matcha tillsammans med mango, banan och kokos. En vegansk variant av glass med en massa härliga nyttigheter som du kan avnjuta med gott samvete.

Matcha Nice Cream recept

Vad är nice cream?

Nice cream är kort och gott en hälsosammare variant av glass. Fri från vitt socker, mejeriprodukter och onödiga tillsatser. Istället är basen frysta frukter och bär. En skvätt vegetabilisk mjölk för att få till konsistensen och därefter kan man smaksätta den ytterligare om man vill. Dessutom är det något som du snabbt kan slänga ihop på några minuter.

Detta behöver du (1 portion):

Så här gör du:

  1. Mixa samtliga ingredienser till en jämn och krämig textur.
  2. Direkt från mixern så har den en konsistens av mjukglass. Föredrar du den lite fastare så kan du ställa in den i frysen någon timme, men själv tycker jag den är godast att äta direkt.
  3. Toppa med till exempel kokoschips, bär, nötter eller avnjut som den är.

Vad är matcha?

Ända sedan 1100-talet har matcha ingått i den japanska zen-buddistiska teceremonin. På senare år har det även blivit ett väldigt populärt livsmedel världen över, både pågrund av den uppskattade smaken och det fantastiska näringsinnehållet.

Matcha är hela gröna teblad som torkats och malts till ett fint pulver. Eftersom hela bladen används går inget av nyttigheterna förlorat. Som den djupa gröna färgen indikerar är matcha rikt på klorofyll. Den innehåller även en generös mängd antioxidanter, vitaminer, mineraler, aminosyror, enzymer och andra växtnäringsämnen.

Det rika innehållet av aminosyran l-teanin gör att man kan uppleva ökat lugn och avslappning. Det kan därför vara idealiskt att inkludera matcha i sin kost när man vill reducera stress, varva ner och hitta lugn. Matcha te är inte bara väldigt näringsrikt, det är dessutom riktigt gott. Prova även att göra en krämig matcha latte, eller tillsätt bara matchapulver till hett vatten för att avnjuta en kopp matcha-te. Du kan också använda matcha i smoothies, bakning och matlagning för att näringsberika din kost.

 

Återförsäljare av matcha hittar du här

 

Relaterade inlägg:

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

10 Kommentarer

  1. Karro

    Ser riktigt gott ut! 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Riktigt gott och så enkelt att göra. 🙂

  2. Anette K

    Testa receptet idag! Sååå gott! Tack! 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Underbart att du tyckte om det! 🙂

  3. Lena B

    Mums! Älskar matcha så detta måste jag testa! 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tycker jag du ska! Riktigt god. 🙂

  4. Emma

    Gjorde denna i går! Riktigt god! Tack för receptet. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Underbart att du uppskatta receptet! Visst är det gott! 🙂

  5. Karola

    Wow så gott! Det blev fredagsmys med matcha nice cream igår och hela familjen älskade den. Tack för receptet! <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Så roligt att höra! 🙂 Den blir verkligen god!

Lämna ett svar till Karro Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close