Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Nässlor – ogräset som får oss att må bra!

av | aug 27, 2014 | Blogg, Ekologiskt, Kost, Kosttillskott, Livsmedel, Superfoods | 5 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Brännässlan är en gammal kulturväxt som genom tiderna använts flitig både som livsmedel och som läkeväxt. Med över 70 olika näringsämnen är den en riktig “supermat”. Här följer några exempel på hur du kan främja din hälsa genom att inkludera nässlan i din kost.

Nässlor - ogräset som får oss att må bra!

Det imponerande näringsinnehållet i nässlor

Nässlan innehåller över 70 viktiga näringsämnen och en betydande mängd av en lång rad vitaminer, mineraler, spårämnen och aminosyror. Den är även rik på klorofyll som ökar transporten av näring och syre till kroppens celler. Det är därmed ett suveränt livsmedel för att öka näringstätheten i maten och för att höja energin och orken. 

Nässlan som läkeväxt inom folkmedicin

Nässlan har varit en mycket uppskattad läkeväxt genom tiderna. Inom folkmedicin har nässlan använts traditionellt vid en rad olika åkommor (1). Den har bland annat använts som ett vätskedrivande medel. Det var en läkeört som man använde för att rena blodet, balansera kolesterolet, reglera blodtrycket och för att stödja mag- och tarmhälsan. Nässlan var även något som man flitigt använde vid eksem och allergier. Att dricka nässelvatten och göra omslag med nässlan vid inflammation och infektioner ingår i många gamla traditionella huskurer (2).

Moderna studier med nässlan

Moderna farmakologiska studier stödjer nässlans antiinflammatoriska egenskaper. Det har visat sig att brännässlan hämmar frisättningen av kroppsegna ämnen som framkallar inflammation (2). Det kan även vara värt att prova att dricka nässelvatten vid återkommande urinvägsinfektioner. Vidare är nässlan bra för att basa upp kroppen eftersom den fungerar basbildande i kroppen. Det är en fantastisk källa för järn och dess rika innehåll av C-vitamin gör att järnet lättare tas upp av kroppen.

Studier har även visat att nässlan kan hjälpa vid godartad förstorad prostata (3) (4). Nässlor har även andra positiva egenskaper för mannen, då det blockerar bildning av hormonet DHT (dihydrotestosteron) som kommer från mannens testosteron. DHT kan orsaka skallighet, vilket således potentiellt skulle kunna motverkas av nässlan, i alla fall till viss grad.

Att plocka nässlor

Från april till juni är den bästa tiden att plocka nässlor. Du tar bara dom små späda bladen på toppen och lämnar de grova bladen och stjälkarna. Var försiktig när du plockar nässlorna så att du inte bränner dig. Använd gärna handskar och kökssax, vilket kommer att göra det hela enkelt och smärtfritt. Dina plockade nässlor kan du sen antingen förvälla och frysa in, eller torka till ett nässelpulver. På det sättet har du nässlor året om. Mer om hur du torkar nässlor kan du läsa om här.

Att använda nässelpulver

Om man inte har tillgång att plocka egna nässlor, så finns det ekologiskt nässelpulver att köpa. Nässelpulvret kan du sedan använda för att näringsberika din kost. Du kan använda det i bakning och matlagning. Du kan göra nässelte och nässelsoppa, tillsätta i din smoothie eller helt enkelt bara blanda med vatten och dricka som en näringsrik dryck. Du kan även använda nässelpulver i välgörande bad och fotbad samt en rad skönhets- och hälsokurer. Det hälsofrämjande ogräset är definitivt ett livsmedel som vi borde inkludera mer av i vår kost.

Att göra ett nässelbad

Om din kropp värker och känns svullen så kan du göra ett nässelbad. Du tar ca 1 dl nässelpulver till ett helbad, eller ca 1 msk till ett fotbad. För bästa effekt så kan du även dricka en kopp nässelvatten medan du slappnar av i ditt bad.

Att göra en nässelkur

Om du känner att du behöver boosta upp din ork och energi så kan du ge din kropp en uppiggande nässelkur. Fyll en kopp med kokande vatten och tillsätt 2 tsk nässelpulver. Låt dra i ca 5 minuter och drick därefter långsamt. Drick 2 koppar per dag i 4 veckor.

 

Återförsäljare av ekologiskt nässelpulver hittar du här

 

Källor och Referenser:

(1) Vår örtabok, Rabén prisma  ,ISBN 91-518-2782-4

(2) Raimo Heino, Nya naturläkarboken, Raben Prisma ISBN: 91-518-3058-2

(3) Nässlor kan hjälpa vid förstorad prostata och prostatcancer: Ghorbanibirgani A, Khalili A, Zamani L. The Efficacy of Stinging Nettle (Urtica Dioica) in Patients with Benign Prostatic Hyperplasia: A Randomized Double-Blind Study in 100 Patients. Iran Red Cres Med J. 2013;15(1):9-10. DOI:10.5812/ircmj.2386

(4) Nässlor kan ge en positiv effekt vid godartad prostataförstoring: Urtica dioica for treatment of benign prostatic hyperplasia: a prospective, randomized, double-blind, placebo-controlled, crossover study. J Herb Pharmacother. 2005;5(4):1–11. doi: 10.1080/J157v05n04_01.

 

Relaterade inlägg:

 

5 Kommentarer

  1. Marie B

    Nässlor som är så gott 🙂

    Svara
  2. Tina W

    visste inte att nässlor var så nyttigt och bra till mycket 🙂 Älskar smaken av nässla så nu ska jag börja äta oftare 🙂

    Svara
  3. heidemarie öhlund

    Mycket intressant

    Svara
  4. Elisabeth

    Är det någon som vet hur länge torkad nässla håller sig, dvs huruvida den har kvar sin läkande förmåga; i glasburk? Har en stor burk full men den har stått i ca två säsonger.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      I två år ska dom nog hålla sig, så dina är säkert OK.

      Svara

Lämna ett svar till heidemarie öhlund Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close