Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Nässlor – ogräset som får oss att må bra

av | aug 27, 2014 | Eko & Miljövänligt, Hälsa, Hälsokost & Kosttillskott, Kost & Näring | 5 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost – 

Brännässlan är en gammal kulturväxt som använts flitigt genom tiderna som både livsmedel och läkeväxt. Med sitt rika näringsinnehåll är det en riktig “supermat”. Här följer några exempel på fördelar att inkludera nässlan i din kost.

Nässlor - ogräset som får oss att må bra!

Brännässlans näringsinnehåll

Nässlan innehåller över 70 olika näringsämnen, inklusive en lång rad vitaminer, mineraler, spårämnen och aminosyror (1). Den är även mycket rik på klorofyll. Det är därmed ett suveränt livsmedel för att öka näringstätheten i maten och för att höja energin och orken. 

Nässlan som läkeväxt inom folkmedicin

Nässlan har varit en mycket uppskattad läkeväxt genom tiderna. Inom traditionell folkmedicin har den använts vid en rad olika åkommor (1). Bland annat har den nyttjats som ett vätskedrivande medel, för att rena blodet, balansera kolesterolet, reglera blodtrycket och för att stödja mag- och tarmhälsan. Nässlan var även något som man flitigt använde vid eksem och allergier. Forntida egyptier använde brännässlor för att behandla artrit och ländryggssmärtor, medan romerna använde den på huden för att hålla sig varma. (2) Att dricka nässelvatten och göra omslag med nässlan vid inflammation och infektioner ingår i många gamla traditionella huskurer (3).

Moderna studier med nässlan

Moderna farmakologiska studier stödjer nässlans antiinflammatoriska egenskaper. Det har visat sig att brännässlan hämmar frisättningen av kroppsegna ämnen som framkallar inflammation (3). Det kan även vara värt att prova att dricka nässelvatten vid återkommande urinvägsinfektioner där ingen läkarvård är nödvändig. Vidare är nässlan bra för att basa upp kroppen eftersom den fungerar basbildande. Det är en fantastisk källa till järn och dess rika innehåll av C-vitamin gör att järnet lättare tas upp av kroppen.

Studier har även visat att nässlan är bra för prostatan (4) (5). Nässlor har också andra positiva egenskaper för mannen, då forskning indikerar att den kan blockera bildningen av hormonet DHT (dihydrotestosteron) som kommer från mannens testosteron. DHT kan orsaka skallighet, vilket således potentiellt skulle kunna motverkas av nässlan, i alla fall till viss grad enligt forskare.

Att plocka nässlor

Från april till juni är den bästa tiden att plocka nässlor. Du tar bara dom små späda bladen på toppen och lämnar de grova bladen och stjälkarna. Var försiktig när du plockar nässlorna så att du inte bränner dig. Använd gärna handskar och kökssax, vilket kommer att göra det hela enkelt och smärtfritt. Dina plockade nässlor kan du sedan antingen förvälla och frysa in, eller torka till ett nässelpulver. På det sättet har du nässlor året om. Mer om hur du torkar nässlor kan du läsa i inlägget “Att plocka och torka nässlor“.

Att använda nässelpulver

Om man inte har tillgång att plocka egna nässlor, så finns det ekologiskt nässelpulver att köpa. Nässelpulvret kan du sedan använda för att näringsberika din kost. Du kan använda det i bakning och matlagning. Du kan göra nässelte och nässelsoppa, tillsätta i dina smoothies eller helt enkelt bara blanda med vatten och dricka som en näringsrik dryck. Du kan även använda nässelpulvret i välgörande bad och fotbad. Det hälsofrämjande ogräset är definitivt ett livsmedel som vi borde ta tillvara på under säsongen och inkludera i vår kost.

Att göra ett nässelbad

Om din kropp värker och känns svullen så kan du göra ett nässelbad. Du tar cirka 1 dl nässelpulver till ett helbad, eller ungefär 1 msk till ett fotbad. För bästa effekt så kan du även dricka en kopp nässelvatten medan du slappnar av i ditt bad.

Att göra en nässelkur

Om du känner att du behöver boosta upp din ork och energi så kan du ge din kropp en uppiggande nässelkur. Fyll en kopp med kokande vatten och tillsätt 2 tsk nässelpulver. Låt dra i cirka 5 minuter och drick därefter långsamt. 2 koppar per dag i 4 veckor brukar rekommenderas vid en traditionell nässelkur.

 

Återförsäljare av ekologiskt nässelpulver hittar du här

 

 

Källor och Referenser:

(1) Vår örtabok, Rabén prisma, ISBN 91-518-2782-4

(2) Stinging nettles leaf (Urtica dioica L.): Extraordinary vegetable medicine. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2210803312000978

(3) Raimo Heino, Nya naturläkarboken, Raben Prisma ISBN: 91-518-3058-2

(4) Nässlor kan hjälpa vid förstorad prostata och prostatcancer: Ghorbanibirgani A, Khalili A, Zamani L. The Efficacy of Stinging Nettle (Urtica Dioica) in Patients with Benign Prostatic Hyperplasia: A Randomized Double-Blind Study in 100 Patients. Iran Red Cres Med J. 2013;15(1):9-10. DOI:10.5812/ircmj.2386

(5) Nässlor kan ge en positiv effekt vid godartad prostataförstoring: Urtica dioica for treatment of benign prostatic hyperplasia: a prospective, randomized, double-blind, placebo-controlled, crossover study. J Herb Pharmacother. 2005;5(4):1–11. doi: 10.1080/J157v05n04_01.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

5 Kommentarer

  1. Marie B

    Nässlor som är så gott 🙂

    Svara
  2. Tina W

    visste inte att nässlor var så nyttigt och bra till mycket 🙂 Älskar smaken av nässla så nu ska jag börja äta oftare 🙂

    Svara
  3. heidemarie öhlund

    Mycket intressant

    Svara
  4. Elisabeth

    Är det någon som vet hur länge torkad nässla håller sig, dvs huruvida den har kvar sin läkande förmåga; i glasburk? Har en stor burk full men den har stått i ca två säsonger.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      I två år ska dom nog hålla sig, så dina är säkert OK.

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close