Nöt- och fröbröd

- Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore -

by Mikaela Bjerring on 10 december, 2018 · 2 comments

in Blogg, Glutenfritt, IFD - Antiinflammatorisk kost, Kost, LCHF, Paleo, Recept, Vegansk / Vegetarisk kost

Idag tänkte jag bjuda på ett recept för nöt- och fröbröd som är lättbakat, fiberrikt och väldigt mättande. Ett glutenfritt och Paleo-vänligt bröd som även kan anpassas för LCHF. Här har jag använt mig av chiaägg för att göra en vegansk variant, men det går lika bra med vanliga ägg om man föredrar det.

Nöt- och fröbröd recept

Detta behöver du:

Cassavamjöl även kallat tapiokamjöl görs av torkade maniokrötter som man maler. Det är en stärkelserik rotfrukt som växer i tropiska regioner i Asien, Afrika och Amerika. Cassavamjöl är väldigt tacksamt när man vill baka glutenfritt eftersom det hjälper till att binda ihop degen/smeten. Det har en neutral smak och ger en bra konsistens. För den som vill göra ett LCHF-vänligt bröd så gör man ägg-varianten av receptet och byter ut cassavamjölet mot mandelmjöl.

Så här gör du:

  1. Börja med att blötlägga alla nötter och fröer förutom chiafröna. Det gör man för att bryta ner antinutrienterna som dom innehåller så att dom blir mer lättsmälta för magen. Pumpakärnor, sesamfrön, linfrön, hasselnötter, valnötter i ca 7 timmar och solroskärnor, cashewnötter i ca 2 timmar. Skölj nötterna/fröerna noggrant. Lägg dom i en skål och häll på med rumstempererat vatten så de täcks helt och tillsätt ca 1 msk havssalt per liter vatten. Täck skålen eller burken med en kökshandduk och låt dom sedan stå och aktiveras i rumstemperatur, men inte i direkt solljus. Efteråt häller du över dom i en sil och sköljer av dom noga under rinnande vatten.
  2. Om du ska använda dig av chiaägg istället för vanliga ägg så blandar du 4 msk chiafrön och 2 msk fiberhusk med 3,5 dl vatten. Om du väljer att använda ägg så blandar du bara 2 msk fiberhusk med 3,5 dl vatten. Låt sedan fiberblandningen stå och svälla i ca 15 minuter.
  3. Mixa valnötterna och hasselnötterna under några sekunder i en matberedare så dom blir grovhackade.
  4. Blanda ner alla nötterna och fröerna tillsammans med cassavamjöl, mandelmjöl, kokosolja och salt i skålen med fiberblandningen. Ska du använda ägg så tillsätter du även dom. Knåda ihop allt tills du fått en deg som håller ihop bra. Den ska inte vara smulig. Låt sedan degen stå ytterligare 30 minuter så att fibrerna får tid att svälla ordentligt.
  5. Lägg degen i en brödform klädd med bakplåtspapper och tryck ut jämnt. Strö över lite frön om du vill.
  6. Grädda brödet i 160 grader, i mitten av ugnen i 60-70 minuter.
  7. Lyft ur brödet ur formen och låt det svalna helt innan du skär i det.
  8. Brödet går utmärkt att frysas i skivor och blir jättegott när det rostas.

Relaterade inlägg:

 

{ 2 comments… read them below or add one }

1 Emmy december 14, 2018 kl. 09:21

Så gott! Ska spara receptet och göra det efter jul.

Svara

2 Mikaela Bjerring december 14, 2018 kl. 09:49

Trevligt Emmy!

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: