Passion för hälsa

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning. 

Se mer här

”Nutella” på ett hälsosammare vis

av | mar 5, 2018 | Kost, Laktosfritt, Recept, Sockerfritt, Vegansk / Vegetarisk kost | 6 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Nutella är en stor favorit i många hushåll och det går utmärkt att göra en hälsosammare version. Idag tänkte jag därför bjuda på ett recept – en riktigt god hasselnötskräm med rik chokladsmak som nästan blir lite farligt god.

”Nutella” på ett hälsosammare vis

Detta behöver du:

För att få en riktigt slät kräm så behöver du en bra handmixer eller ännu bättre en matberedare. Att använda hasselnötsmjöl är helt klart lättast eftersom det redan är finmalet och därför underlättar hela processen. Du kan även mala dina egna hasselnötter till mjöl genom att först rosta dom i 200 grader i 10-15 minuter till skalet börjar lossna. Därefter gnuggar du hasselnötterna med en kökshandduk så att skalet kommer av. Skalet avlägsnar man eftersom det annars ger en bitter smak. Mixa sedan hasselnötterna i en matberedare tills dom är riktigt finmalda.

Så här gör du:

  1. Mät upp hasselnötsmjölet och de torra ingredienserna: havssalt, vaniljpulver och kakao. Mixa ihop i en matberedare under ett par minuter.
  2. Tillsätt sötning, kokosolja och lite av kokosmjölken i taget. Mixa tills du har fått krämen riktigt slät. Det kan ta ett tag beroende hur stark din matberedare/mixer är. Smaka av och tillsätt mer kokosmjölk om du upplever den för tjock, och mer sötning om du vill ha den sötare.

 

Relaterade inlägg:

6 Kommentarer

  1. Gun

    Jättebra tips! Tack

    Svara
  2. Anja

    Ser verkligen gott ut och jag som älskar nutella men inte unnar mig det så ofta eftersom jag försöker dra ner på sockret.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Då kan ju detta receptet vara ett bättre alternativ. 🙂

      Svara
  3. Ann

    Mums så gott!

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close