Öka din energi med superfoods

by Mikaela Bjerring on 13 mars, 2017 · 2 comments - I samarbete med Bodylab -

in Blogg, Frukt-Grönt, Hälsokost, Kost, Livsmedel, Nötter-Frön, Olja-Fett, Superfoods, Träningstillskott

Att få i sig tillräckligt med bra näring varje dag kan många gånger vara en utmaning. Påfrestningar som stress, miljögifter och fysik aktivitet ökar dessutom vårt behov av näring ytterligare. Vi behöver helt enkelt få i oss optimalt med näring för att må optimalt. Genom att äta mat som är extra näringstät så kallad ”superfoods” så ger du dig själv bättre förutsättningar för att hålla hälsan på topp. Här följer några exempel på näringsrika och proteinrika livsmedel som kan göra din kost mer näringstät.

Greens blend

Att få i sig tillräckligt med grönt varje dag ger kroppen en härlig näringsboost. Genom att inkludera en stor variation utav superfoods så som alger, matgräs, grönsaker, bär, fröer och andra växtdelar i din kost så förser du kroppen med massor av välbehövlig näring. Exempel på en sån produkt är Greens blend, som innehåller en lång rad av olika superfoods: Chlorella, spirulina, grönt te, spenat, myntablad, lime, havregräs, vetegräs, korngräs, rå kakao, chiafrö, gojibär, linfrömjöl, solroslecitin, grönkål, broccoli och acaibär. Blanda ut 1-2 tsk med vatten eller tillsätt i din supersmoothie eller proteinshake.

Reds blend

Reds blend innehåller en långa rad bär, frukter och grönsaker – Gojibär, körsbär, tranbär, svarta vinbär, hallon, acaibär, baobabfrukt, guava, papaya, jordgubbar, lila morötter, blåbär, och rödbetor. Denna välsmakande variation utav superfoods ger dig en riktig näringsboost och härlig energikick. Blanda ut 1-2 tsk med vatten eller tillsätt i din supersmoothie eller proteinshake. Du kan även stör den över t.ex yoghurten eller gröten för att höja näringsvärdet och smaken.

Jordnötssmör

Jordnöten är en baljväxt som är rik på energi och näring. Nötterna innehåller bland annat betydande mängder B-vitaminer, kalcium, magnesium E-vitamin, resveratrol och Q10. Jordnötter är även rika på protein, fibrer och fett. Det populära jordnötssmöret finns att köpa i många varianter så som smooth, crunchy, eller chocolate crunch. Det finns även pulveriserat jordnötssmör som innehåller mindre fett och 85 % färre kalorier. Det pulvriserade jordnötssmöret framställs genom att jordnötterna först kallpressas på olja och vilket reducerar fetthalten. Därefter finmals jordnötterna till ett smakrikt pulver. Finns i smakerna naturell som innehåller 100 % jordnötter och choklad som innehåller 90 % jordnötter och 10 % kakaonibs. Både krämigt jordnötssmör och pulveriserat jordnötssmör är riktigt gott och kan förhöja smaken och proteininnehållet i dina proteinshakes och smoothies. Prova även att tillsätta i kvarg, dina proteinpannkakor eller använd i matlagning eller bakning.

Gojibär

Gojibär är en riktig superfood och räknas som ett av de mest näringstäta bär som finns. Bäret innehåller rikligt med viktiga mineraler så som kalcium, järn, krom, koppar, zink, geranium och selen. Det innehåller även betydande mängder B-vitaminer, E-vitamin och ca sex gånger mer betakaroten än morötter. Dessutom innehåller ett litet bär mer C-vitamin än en hel apelsin. Goji innehåller även 18 aminosyror var av 7 essentiella. En riktig liten vitaminbomb direkt från naturen som dessutom smakar ljuvligt gott. Finns att köpa som torkade bär, men vill du ge dina smaklökar en verklig lyx så ska du prova torkade gojibär överdragna med mörk choklad. Helt oemotståndligt goda.

Kakaonibs

Kakonibs är små bitar av krossade kakaobönor. Rå kakao är känd för att vara ett av världens mest antioxidantrika superfoods och innehåller en mängd olika vitaminer, mineraler, spårämnen, fettsyror, antioxidanter, aminosyror och kraftfulla växtnäringsämnen. Med alla sina nyttigheter är kakaobönan en riktig boost för hälsan och välbefinnandet.

Kokosolja

Kokosoljan innehåller bland annat fettsyrorna laurinsyra och kaprylsyra. Medan laurinsyra bidrar till att skydda mot bakterier och virus, så fungerar kaprylsyra som energi samtidigt som den gynnar tillväxten av goda tarmbakterier (1). Detta stödjer immunsystemet samtidigt som det bidrar till mag- och tarmhälsan. Fettsyrorna skyddar organen och ger bra struktur och styrka åt cellmembranen. De har även en positiv inverkan på de vita blodkropparnas funktion (2). De medellånga fettsyrorna förbränns snabbt eftersom de direkt omvandlas till energi i kroppen. Det betyder att fettet inte cirkulerar och lagras som kroppsfett på samma sätt som andra fettsyror (3) (4). Det är därför inte så konstigt att kokosoljan har kommit att bli så uppskattad bland dom som vill leva en sund livsstil.

IMO – Fibersirap

Fibersirap har en tjock sirapsliknande konsistens och en naturlig sötma som är ca 60 % sötare än vitt socker. Det som är unikt med fibersirap är att den innehåller 70 % prebiotiska fiber och endast 5 % sockerarter, vilket gör den till ett bra val när man vill minska ner på kolhydrater och socker. Fibersirap kan ersätta vanlig sirap och vitt socker i de flesta recept. Hälsosammare sött och LCHF-vänligt.

Chiafrön och psylliumfrön

Att få i sig tillräckligt med fiber är viktigt för att tarmarna ska fungera normalt. Fiberrika livsmedel ger även större mättnadskänsla än fiberfattiga livsmedel. Det innebär också att GI-värdet i måltiden sänks och att blodsockret håller sig på en jämnare nivå. Psylliumfrön, även kallat loppfrön är små frön med högt fiberinnehåll (85 %), vilket gör det till ett riktigt bra fibertillskott. Tillsätt t.ex i juice eller din smoothie. Chiafrön är ett annat fiberrikt frö som även är rikt på aminosyror och fleromättade fetter. Använd t.ex för att göra chiapudding till frukost eller mellanmål eller strö över gröten eller yoghurten.

Återförsäljare av samtliga superfoods är Bodylab.se

Relaterade inlägg:

 

KÄLLOR, REFERENSER & ARTIKLAR



(1) ”The healing miracle of coconut oil”, Bruce Fife, 2001

(2) ”Coconut: In support of good health in the 21st century”, Mary G. Enig, 1999.

(3) Mary G. Enig, Ph.D. "Hälsa och näringsmässiga fördelar från kokosolja: En viktig Funktionell Food for the 21st Century" Presenterad vid AVOC Lauric Oils Symposium, Ho Chi Min City, Vietnam, 25 April 1996.

(4) Short term effects of dietary medium-chain fatty acids and n-3 long-chain polyunsaturated fatty acids on the fat metabolism of healthy volunteers. Lipids Health Dis. 2003 Nov 17;2(1):10.

 

{ 2 comments… read them below or add one }

1 Jonas mars 26, 2017 kl. 11:11

Finns inget bättre sätt att stödja hälsan än att äta en ren och näringstät kost.

Svara

2 Mikaela Bjerring mars 26, 2017 kl. 11:36

Visst är det så 🙂

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: