Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Studier: Äppelcidervinäger kan ge bättre insulinkänslighet

av | mar 16, 2017 | Fysisk hälsa, Hälsa, Kost & Näring | 8 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost –

Äppelcidervinäger är uppskattad av många anledningar och har använts för att främja hälsan på en mängd olika sätt genom tiderna. Enligt ett flertal studier så kan en av de bästa egenskaperna av äppelcidervinäger vara dess förmåga att bidra till ett jämnare blodsocker och bättre insulinkänslighet.

Äppelcidervinäger kan ge bättre insulinkänslighet

Så kan äppelcidervinäger påverka blodsockret enligt studier

Enligt en flertal studier kan äppelcidervinäger bidra till att hålla blodsockret på en jämnare nivå. Förhöjt blodsocker är inte bara något som drabbar diabetiker. Det kan dessutom vara en bidragande orsak till ett flertal sjukdomar och göra att man åldras snabbare (1). Det är därför intressant för alla att hålla ett så stabilt blodsocker som möjligt.

En studie (2) som publicerades i tidskriften Diabetes Care, visade att äppelcidervinäger kan förbättra insulinkänsligheten med 19-34 procent när den intas i samband med en kolhydratrik måltid. Att dricka äppelcidervinäger blandat med vatten innan man går och lägger sig kan även vara effektivt för att hålla blodsockret stabilt under natten.

Vid en annan studie som också publicerades i Diabetes Care (3) ville man även här se hur insulinresistenta personer påverkades av att dricka äppelcidervinäger innan en måltid. Man observerade att de personer som druckit äppelcidervinäger innan maten hade bättre insulinkänslighet och bättre insulinnivåer än kontrollgruppen.

Ytterligare en studie som utfördes av forskare vid Lunds universitet som publicerades i tidskriften European Journal of Clinical Nutrition (4), visade att man får ett jämnare näringsupptag och blodsocker om man intar äppelcidervinäger en stund före måltid. Man såg att tömningshastigheten sänktes med hela 35 procent under en och en halv timme när vinägern intogs tillsammans med en kolhydratrik kost.

Äppelcidervinäger för magen och tarmen

Äppelcidervinäger innehåller ättiksyra som kan hjälpa till med att döda patogener och dåliga tarmbakterier. Genom forskning har man till exempel sett att äppelcidervinäger verkar förhindra tillväxten av bakterier som e. coli (4).

Att inkludera äppelcidervinäger i sin kost

1-2 msk äppelcidervinäger i ett glas med vatten, 20-30 minuter innan en huvudmåltid är det som brukar rekommenderas för att hålla blodsockret stabilare. Ett jämnare blodsocker minskar även sötsuget och småätandet. Det bästa är såklart att man även undviker socker och för mycket snabba kolhydrater. Tänk även på att skölja munnen med vatten efter det att du druckit äppelcidervinäger, eftersom det annars kan fräta på emaljen.

Den äppelcidervinäger som man vill använda är ofiltrerad och opastöriserad som innehåller “Mamman” (The Mother). Det är moderkulturen i vinägern som visar sig som en grumlighet. Den består av strängliknande proteinmolekyler, enzymer och mineraler som vanlig klar äppelcidervinäger inte har på grund av filtrering och pastörisering. Det är “mamman” som utgör den hälsosammaste delen av äppelcidervinägern. Exempel på en bra sort är Bragg ekologiska äppelcidervinäger.

 

 

Källor och Referenser:

(1) Hellmiss M. Naturligt frisk med äppelcidervinäger. Wahlström och Widstrand 1999. 

(2) American diabetes association: Vinegar Improves Insulin Sensitivity to a High-Carbohydrate Meal in Subjects With Insulin Resistance or Type 2 Diabetes: http://care.diabetesjournals.org/content/27/1/281.long

(3) Effect of neutralized and native vinegar on blood glucose and acetate responses to a mixed meal in healthy subjects: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7796781

(4) äppelcidervinäger i samband med kolhydratsrik kost ökar mättnadskänslan enligt studie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16015276 

Ebihara K, Nakajima A: Effect of acetic acid and vinegar on blood glucose and insulin responses to orally administered sucrose and starch. Agric Biol Chem 52:1311–1312, 1988

Matsuda M, DeFronzo RA: Insulin sensitivity indices obtained from oral glucose tolerance testing. Diabetes Care 22:1462–1470, 1999

Ogawa N, Satsu H, Watanabe H, Fukaya M, Tsukamoto Y, Miyamoto Y, Shimizu M: Acetic acid suppresses the increase in disaccharidase activity that occurs during culture of Caco-2 cells. J Nut 130:507–513, 2000

Fushimi T, Tayama K, Fukaya M, Kitakoshi K, Nakai N, Tsukamoto Y, Sato Y: Acetic acid feeding enhances glycogen repletion in liver and skeletal muscle of rats. J Nutr 131:1973–1977, 2001

 

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

8 Kommentarer

  1. Maria

    Äppelcidervinäger är verkligen bra för mycket. Ekonomiskt sätt att få bättre syra-basbalans och mycket mer.

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Ja det är ett fantastiskt livsmedel.

  2. Kevin

    Tack för tipset!

    Svara
  3. Ingrid

    Tar 1 msk äppelcidervinäger blandat med vatten innan middag varje dag. Känner hur min mage både blir lugnare och fungerar bättre.

    Svara
  4. Lena

    Äppelcidervinäger för gott för magen!

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Annonser

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close