Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

– Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar till bodystore.com

Det här välsmakande örtteet innehåller en kombination av fem kraftfulla örter – kamomill, lavendel, humleblad, valerianarötter och citronmeliss. Samtliga kända för att bidra till att lugna sinnet, främja avslappning och god sömn.

Örtteet Sleepy Me

Örterna i Sleepy Me

Vi kan alla gå igenom perioder då vi inte sover så bra. Inte minst kan stress och oro göra att man får svårt att hitta lugnet på kvällen, vilket påverkar sömnkvalitén negativt. Örteet Sleepy Me är utformat för att hjälpa dig komma till ro så att du får lättare att somna in och sova bra under natten. Teet består av 62 % kamomill, 12 % lavendelknoppar, 11 % valerianarötter, 11 % humleblad och 4 % citronmeliss.

Kamomill

Kamomill brukar räknas till en av våra äldsta och mest uppskattade medicinalväxter. Den traditionella användningen är bred, men några av de mest kända är att örtens förmåga att verka lugnande och rogivande för våra sinnen. Kamomill har även en lång historisk användning som kramplösande och lindring vid mag-tarmbesvär.

Lavendel

Lavendel har genom tiderna använts flitigt som en rogivande ört. Genom studier (1) har man till exempel sett att lavendel verkar kunna minska stresshormonet kortisol. Andra studier (2) har visat att det aktiva ämnet linalol i lavendel ger en lugnande effekt genom att påverka GABA-förbindelser.

Valeriana

Valeriana är den bäst dokumenterade och mest använda örten mot oro och sömnbesvär. Den har en lång traditionell användning inom folkmedicin och användes redan i antika Grekland och romarriket för dess lugnande egenskaper. Ett av de mest uppskattade naturläkemedlen avsett för lindrig av oro och sömnrubbningar innehåller just örten valeriana och finns att köpa under namnet Valerina Forte.

Humleblad

Humleblad är en annan ört som har en lång traditionell användning som ett lugnande och rogivane medel. Förr brukade man stoppa in humle i örngottet för att främja god sömn.

Citronmeliss

Citronmeliss har i urminnes tider använts för sin goda effekt vid stress, spänningar, oro och sömnbesvär. Örtens lugnande och kramplösande egenskaper kan också vara till hjälp vid nervösa magbesvär och spänningshuvudvärk. 

Tillagning: Lägg en tepåse i en kopp, tillsätt kokande vatten och låt teet dra i 3-5 minuter. Om du vill så kan du tillsätta en citronskiva och/eller lite honung för att förhöja smaken ytterligare.

 

Återförsäljare av teet Sleepy Me hittar du här 

 

Källor och Referenser:

(1) Smelling lavender and rosemary increases free radical scavenging activity and decreases cortisol level in saliva. Psychiatry Res. 2007 Feb 28;150(1):89-96. Epub 2007 Feb 7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17291597

(2) Lavender and the Nervous System. Published online 2013 Mar 14. doi: 10.1155/2013/681304 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3612440/

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

4 Kommentarer

  1. Amanda

    English Tea shop har underbara teer!

    Svara
  2. Hanna

    Vilket fint innehåll. Superbra örter för sömnen. <3

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Det är verkligen fantastiskt! 🙂

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close