Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Så gör du sötpotatis- och rödbetschips

av | sep 1, 2014 | Blogg, Kost, Livsmedel, Recept, Vegansk / Vegetarisk kost | 0 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Kitchentime.se och till Bodystore.com – 

Ugnsbakade rotfruktschips är ett hälsosammare alternativ till många andra snacks, och dessutom riktigt gott. Här följer hur du enkelt gör krispiga sötpotatischips och rödbetschips.

Så gör du sötpotatis- och rödbetschips

Detta behöver du till sötpotatischips:

Detta behöver du till rödbetschips:

Gör så här:

  1. Skölj och skala rödbetorna och sötpotatisen och skiva dom tunt. Det lättaste är att använda en mandolin för att få dom riktigt tunna.
  2. Lägg skivorna av sötpotatisen och rödbetorna i separata skålar. Tillsätt olja, salt, kryddor och rör om ordentligt.
  3. Bred ut skivorna på plåtar med bakplåtspapper så dom ligger tätt men inte på varandra.
  4. Chipsen kan du ugnsbaka på två olika sätt:
    Alternativ 1: Baka chipsen i ugnen på 50 grader i ca 1 timme. Sänk därefter temperaturen till 42 grader och låt chipsen torka över natten eller tills de blivit krispiga och spröda.
    Alternativ 2:  Sätt ugnen på 100 grader varmluft och baka chipsen i ugnen i ca 2 timmar. Vänd på dom efter halva tiden och cirkulera även platsen för plåtarna ett par gånger för att få ett jämnt resultat. Har du ingen varmluftsugn utan vanlig ugn så kommer det ta lite längre tid. Håll koll på dom mot slutet så dom inte bränns.

 

Relaterade inlägg:

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close