Passion för hälsa Blogg

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Rabatter & Kampanjer

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Så gör du kokosyoghurt

av | mar 6, 2017 | Blogg, Kost, Laktosfritt, Recept, Vegansk / Vegetarisk kost | 4 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

Kokosyoghurt är verkligen riktigt gott och något som du enkelt kan göra själv. Dessutom mår magen bra av de goda bakterierna som finns i mjölksyrad mat. En fröjd för smaklökarna och ett bra alternativ om man är vegan, laktosintolerant eller för andra hälsoskäl vill undvika mjölkprodukter.

Så gör du kokosyoghurt

För att få den där syrliga och goda konsistensen och smaken så tillsätter man bakteriekultur till kokosmjölken precis som när man gör vanlig yoghurt. Den bästa kokosyoghurten får du om du använder en riktigt krämig kokosmjölk. Här har jag valt att använda Kung markattas kokosmjölk och probiotika av märket probioplex, men du kan självklart använda andra produkter om du vill det.

Detta behöver du till 1 liter:

Så här gör du:

  1. Häll upp kokosmjölken i en skål och tillsätt vaniljpulvret och probiotikan (du drar isär kapslarna och tömmer innehållet av mjölksyrabakerier i kokosmjölken).
  2. Täck över med något som inte sluter helt tätt utan som släpper in lite luft som t.ex en bakduk.
  3. Kokosmjölken ska sedan stå i rumstemperatur i cirka 1-2 dygn. Rör om och smaka av med jämn mellanrum tills du uppnått den syrlighet och konsistens som du vill ha.
  4. När du är nöjd med din kokosyoghurt så ställer du in den i kylen, vilket gör att mjölksyreprocessen avstannar.
  5. Kokosyoghurt passar perfekt som frukost eller mellanmål. Servera gärna med lite frön, nötter, müsli eller bär. Yoghurten håller sig bra i kylskåp i minst 3 dagar.

 

Fler hälsosamma recept hittar du här

 

Relaterade inlägg:

4 Kommentarer

  1. Eva

    Mums så gott! Det ska jag verkligen prova. 🙂

    Svara
  2. Ingrid

    Det ser verkligen gott ut. Tack för tipset!

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close