Questbars med smak av choklad och goji

by Mikaela Bjerring on 28 juni, 2018 · 2 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore -

in Blogg, Glutenfritt, Kost, Laktosfritt, Livsmedel, Recept, Sockerfritt, Träningskost, Vegansk kost

En questbar är en bar rik på protein och fibrer med ett lågt innehåll av kolhydrater. En riktigt god proteinbar som dessutom är busenkel att göra. Här följer ett recept på questbars med smak av gojibär och choklad, som jag själv måste säga är en vinnande kombination.

Det som ger questbaren rätt konsistensen är fibersirapen. Genom att värma upp sirapen tills den börjar bubbla innan man tillsätter övriga ingredienser så får man till den där härligt sega konsistensen på baren. Fibersirap skiljer sig mycket från annan sirap eftersom den innehåller hela 70 % prebiotiska fibrer och endast 5 % sockerarter. Fibersirapen har även en uppskattad smak som är väldigt lik vanlig sirap.

En questbar passar bra som mellanmål eller måltidsersättning. Den är även perfekt i samband med träning för ett extra proteinintag. Receptet nedan är för 1 st bar, så bara multiplicera ingredienserna beroende på hur många bars du vill göra.

Detta behöver du:

Gör så här:

  1. Börja med att finhacka gojibären. Du kan självklart ha i större bitar om du vill, men själv gillar jag när smaken av goji blandas väl med chokladsmaken.
  2. Blanda ihop dom hackade gojibären med proteinpulver, kakao och vaniljpulver i en skål.
  3. Värm upp fibersirapen i en kastrull tills det börjar bubbla. Ta sedan av den från värmen.
  4. Rör ner övriga ingredienser i fibersirapen med en sked. När allt börjar blandas väl så fortsätter du att arbeta ihop degen med hjälp av händerna. Du får hålla på ett tag så den blir väl genomarbetad. Om degen känns för smulig så kan du tillsätta lite vatten.
  5. Forma degen till barer.
  6. Lägg de färdiga barerna i en form eller på ett fat täckt med bakplåtspapper och ställ in dom i kylen. De bör stå kallt i minst en timme innan dom är redo att ätas.

Relaterade inlägg:

 

{ 2 comments… read them below or add one }

1 Anette K juli 6, 2018 kl. 09:22

Mums! Det ska jag prova. Tack för receptet.

Svara

2 Mikaela Bjerring juli 6, 2018 kl. 09:33

Varsågod! 🙂

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: