Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

En questbar är en bar rik på protein och fibrer med ett lågt innehåll av kolhydrater. En riktigt god proteinbar som dessutom är busenkel att göra. Här följer ett recept på questbars med smak av gojibär och choklad, som jag själv måste säga är en vinnande kombination.

Questbar med choklad och goji recept

Det som ger questbaren rätt konsistensen är fibersirapen. Genom att värma upp sirapen tills den börjar bubbla innan man tillsätter övriga ingredienser så får man till den där härligt sega konsistensen på baren. Fibersirap skiljer sig mycket från annan sirap eftersom den innehåller hela 70 % prebiotiska fibrer och endast 5 % sockerarter. Fibersirapen har även en uppskattad smak som är väldigt lik vanlig sirap.

En questbar passar bra som mellanmål eller måltidsersättning. Den är även perfekt i samband med träning för ett extra proteinintag. Receptet nedan är för 1 st bar, så bara multiplicera ingredienserna beroende på hur många bars du vill göra.

Detta behöver du:

Gör så här:

  1. Börja med att finhacka gojibären. Du kan självklart ha i större bitar om du vill, men själv gillar jag när smaken av goji blandas väl med chokladsmaken.
  2. Blanda ihop dom hackade gojibären med proteinpulver, kakao och vaniljpulver i en skål.
  3. Värm upp fibersirapen i en kastrull tills det börjar bubbla. Ta sedan av den från värmen.
  4. Rör ner övriga ingredienser i fibersirapen med en sked. När allt börjar blandas väl så fortsätter du att arbeta ihop degen med hjälp av händerna. Du får hålla på ett tag så den blir väl genomarbetad. Om degen känns för smulig så kan du tillsätta lite vatten.
  5. Forma degen till barer.
  6. Lägg de färdiga barerna i en form eller på ett fat täckt med bakplåtspapper och ställ in dom i kylen. De bör stå kallt i minst en timme innan dom är redo att ätas.

 

Relaterade inlägg:

2 Kommentarer

  1. Anette K

    Mums! Det ska jag prova. Tack för receptet.

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close