Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Så fungerar koppning

av | sep 23, 2016 | Alternativ medicin, Blogg | 0 Kommentarer

– I samarbete med Ansiktsmaskbutiken – Sidan innehåller reklam genom länkar till Ansiktsmaskbutiken.se – 

Koppning är en alternativ terapimetod som används till allt från att lindra smärta, inflammation och spänningar till avslappnande koppingmassage och olika skönhetsbehandlingar. Med 1000-tals år av traditionell användning är koppning fortfarande lika uppskattat än idag.

Så fungerar koppning

Vad är koppning?

Koppning är ett gammalt alternativmedicinskt behandlingssätt. Det har använts inom folkmedicin i över 4000 år i många olika kulturer, men främst inom Traditionell kinesisk medicin. Lika flitigt används koppning än idag. Med hjälp av koppor som man placerar på kroppen skapas ett undertryck som då ska främja lymf- och blodcirkulationen som ökar blodgenomströmningen. Man brukar likna det som en djup bindvävsmassage. Koppning används som en alternativ behandling eller som ett komplement till massage och akupunktur för att till exempel avleda spänningar, smärta, värk och senfästeinflammation. Man kan även använda koppning för att utföra ansiktsbehandlingar och reducera celluliter.

Hur fungerar koppning?

Kopporna kan vara tillverkade av glas, gummi eller silikon. Även formen och storleken varierar beroende på för vad de ska användas till. Man kan punktbehandla eller utföra en massage genom att röra kopparna i cirkulerande rörelser. Innan man gör behandlingen smörjer man in huden med en olja eller kräm för att kopporna ska kunna föras smidigt över huden. Med glaskoppor använder man sig av varmluft för att bilda ett undertryck (detta utförs bara hos utbildade terapeuter). Vid användning av gummi- eller silikonkoppor trycker man ihop koppan mot huden. Det vakuum som då bildas ökar blodgenomströmningen i bindväv, muskler och underhud som ger en kraftfull cirkulationsökning. Trycket man använder varierar.

Koppning vid spänning, smärta och värk

Många använder sig av koppning för att minska spänningar, värk och smärta i till exempel rygg och skuldror. Koppningsmassage är ett mycket effektivt sätt att öka cirkulation av blod och lymfa i ett område, samtidigt som man får en mycket behaglig massage. När man granskade ett dussintals randomiserade kliniska prövningar med koppning hos patienter med olika typer av smärta så såg man att koppning minskade smärta hos personer med ländryggssmärta avsevärt mycket bättre än vanliga vårdbehandlingar (1). Man kan vända sig till en koppningsterapuet som utför behandlingen om man upplever större problem eller använda sig av silkonkoppor som egenvård hemma vid lindriga spänningar i skuldror och rygg.

Koppning mot celluliter

Koppning är även något som många använder sig av för att reducera celluliter och strama upp huden. Eftersom förtätad bindväv tillsammans med dålig blodcirkulation är den huvudsakliga orsaken till uppkomsten av celluliter så kan massage med koppning många gånger vara väldigt effektivt. Man börjar med att smörja in huden med en olja innan man suger fast en kopp som då bildar ett vakuum. Koppen flyttar man sedan runt i uppåtgående cirkelrörelser mot hjärtat på området man vill behandla. Det blir ett behagligt tryck och det är en enkel metod att utföra själv hemma med silikonkoppor.

När ska man inte göra koppning

Eftersom koppning fungerar som en djup bindvävsmassage, vilket ökar blodcirkulationen så ska man undvika koppning vid hjärtproblem, högt blodtryck, diabetes, graviditet, vid blodförtunnande läkemedel eller om är en strokepatient.

 

Källor och Referenser:

(1) Cupping for Treating Pain: A Systematic Review: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3136528/

(2) Sammanställning av studier om koppling: An Updated Review of the Efficacy of Cupping Therapy –  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3289625/

(3) Clinical research evidence of cupping therapy in China: a systematic literature review: http://bmccomplementalternmed.biomedcentral.com/articles/10.1186/1472-6882-10-70

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Annons

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close