Passion för hälsa header

 

Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Inspirationsbrev!

Få inspiration & hälsotips direkt i mailen!

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

Produkttips!

 Det finns alltid bra rabatter och erbjudanden på en mängd produkter. Så ta gärna en titt på kampanjsidan innan du gör en beställning.

Se mer här

Så påverkar betakaroten huden

av | jul 30, 2020 | Blogg, Huden, Hudvård inifrån, Kosttillskott | 6 Kommentarer

– I samarbete med WellAware – Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Wellaware.se –

Betakaroten är ett vattenlösligt näringsämne som fungerar som ett provitamin, eftersom det vid behov kan omvandlas till A-vitamin i kroppen. Vitaminet har flera viktiga funktioner och bidrar bland annat till hudens normala funktion.

Så påverkar betakaroten huden

Källor till betakaroten

Betakaroten finns i grönsaker och frukt, framför allt i de med stark orange och grön färg som till exempel morötter, nypon, pumpa, mango, persikor, sötpotatis, aprikoser och mörkgröna bladgrönsaker. Den största källan till betakaroten är havsalgen Dunaliella salina som kan hittas i många naturliga tillskott av betakaroten. Även morotsolja används ofta för en naturlig form i kosttillskott. Naturligt betakarotenextrakt innehåller hela karotenkomplexet som ger ett bättre antioxidantskydd och bättre upptag. Så om du vill komplettera din kost med betakaroten så vill du alltid välja ett naturligt kosttillskott.

Så påverkar betakaroten huden

Som nämnt är A-vitamin ett viktigt näringsämne för att bibehålla normal hud. Betakaroten lagras i hudens fettlager och omvandlas sedan till A-vitamin i kroppen när det finns behov. Den naturliga orange-bruna färgen gör att inlagrat betakaroten förstärker hudens bruna färg. Det verkar också hjälpa kroppens hudceller att producera melanin som skyddar huden mot solen inifrån (1). Det skyddar dock inte mot UV-strålar så det är fortfarande viktigt att använda ett bra solskydd.

Betakaroten fungerar även som en antioxidant, som hjälper till att motverka att fria radikaler bryter ned våra celler under oxidativ stress, inklusive hudcellerna. Oxidativ stress uppstår bland annat när vi utsätter oss för solens strålning. Eftersom betakaroten ger huden ett visst skydd inifrån så minskar ofta även hudens solkänslighet, vilket kan ha en bra effekt när det gäller att motverka eller lindra solkänslighet och soleksem (2) (3). Man ska dock vara medveten om att det tar tid för huden att lagra betakaroten för en synlig och skyddande effekt. Det krävs därför att man äter betakaroten dagligen under 8-10 veckor innan planerad solvistelse för optimal effekt.

Betakaroten som kosttillskott

Det finns ingen risk för A-vitaminförgiftning från att inta naturligt betakaroten eftersom det bara omvandlas till A-vitamin i kroppen vid behov (4). Rökare bör dock inte inta tillskott av betakaroten eftersom det finns studier som indikerar att den oxidativa stressen kan öka istället för att minska hos rökare, vilket medför ökad risk för negativa effekter av rökningen (4). Alkoholister bör inte heller inta höga doser betakaroten eftersom det kan interagera med alkohol och öka alkoholens negativa effekt på levern vid överkonsumtion (4).

Vill man komplettera sin kost med ett kosttillskott av betakaroten är WellAware Betakaroten ett bra alternativ. Varje tablett innehåller 50 mg naturligt betakaroten och kommer som minitabletter, vilket gör de lätta att svälja. Produkten finns att köpa på wellaware.se och om du använder rabattkod ”MIKAELA25” så får du 25 % rabatt på hela sortimentet.

 

Källor och Referenser:

(1) Evidence for antioxidant nutrients-induced pigmentation in skin: results of a clinical trial: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9285071/

(2) Goralczyk R., Wertz K. Skin Photoprotection by Carotenoids. In: Britton G., Liaaen-Jensen S., Pfander H., editors. Carotenoids. Volume 5. Nutrition and Health. Birkhäuser; Basel, Switzerland: 2009. pp. 335–362.

(3) Harvard health publishing – Sun Allergy (Photosensitivity): https://www.health.harvard.edu/a_to_z/sun-allergy-photosensitivity-a-to-z

(4) Nordic nutrition council: https://www.nordicnutritioncouncil.com/betakaroten

 

Relaterade inlägg:

 

6 Kommentarer

  1. Alice

    Toppenbra för att skydda huden på sommaren!

    Svara
  2. Tina

    Räddade mig från min solkänslighet med jobbiga soleksem. <3

    Svara
  3. Carro

    Ger fin färg <3

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close