Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Raw cheesecake med mango och lime (vegan)

av | jul 23, 2020 | Blogg, Kost & Näring | 8 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com –

En krämig och riktigt god raw cheesecake med en fräsch smak av mango och lime som ger en härlig balans mellan söt och syrligt. Vegan, glutenfri och utan vitt socker så klart.

Raw cheesecake med mango och lime

Till botten:

Till fyllningen:

Topping: 2 dl mango som mixas till en sås

Förberedelser:

Börja med att blötlägga pistagenötterna och cashewnötterna. Lägg nötterna i två separata skålar, fyll på med vatten så dom täcks helt och tillsätt lite havssalt. Efter 5 timmar sköljer du av nötterna i kallt vatten och låter dom rinna av ordentligt.

Förbered en springform. Den jag använde här är 20 cm i diameter, men det går bra med en lite större med, men du kommer inte få samma höjd på kakan. Klä botten på formen med bakplåtspapper.

Bottnen:

För att göra bottnen mäter du upp alla ingredienser i en matberedare och mixar. Du vill ha en deg som håller ihop, men det får gärna vara lite textur kvar. Bred ut degen i formen och ta hjälp av händerna för att platta ut den till ett jämnt lager.

Fyllning:

  1. Om du ska använda frusen mango så börja med att tina upp den.
  2. Om din kokosolja är i fast form så kan du ställa burken i en skål med varmt vatten från kranen så oljan blir flytande. Kokosoljan smälter vid 25 grader och du vill bara ha den flytande inte uppvärmd.
  3. Vispa upp kokosgrädden tills den är riktigt fast och ställ in i kylen så länge. Observera att inte alla märken går att vispa så se till att du väljer en vispbar. Du vill även ha den kylskåpskall när du vispar annars kommer du inte få upp den fluffig och fast som behövs för att fyllningen ska få rätt konsistens.
  4. Mixa de blötlagda cashewnötterna med hjälp av en mixer/matberedare tills riktigt krämigt.
  5. Tillsätt mangon, limesaften, limezesten, kokosoljan, havssaltet och sirapen och mixa igen tills helt slätt. Blanda till sist i kokosgrädden och rör om tills allt blandats väl. Smaka av om den är tillräckligt söt och justera om nödvändigt.
  6. Häll fyllningen över botten i formen och täck över med något och ställ in i kylen. Låt kakan stå kallt i minst 8 timmar så den hinner sätta sig.

Topping:

Mixa cirka 2 dl mango till en slät sås och bred över kakan innan servering.

Servering:

Ta ut din cheesecake från kylen direkt innan den ska ätas. Skulle kakan trots allt känna lite lös i konsistensen så kan du ställa in den i frysen 1 timme innan servering. Den håller sig bra i kylskåp i cirka en vecka och går även bra att frysa.

 

Relaterade inlägg:

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

8 Kommentarer

  1. Sandra

    Alltså det ser sjukt gott ut! Det måste jag prova! Tack för tipset och receptet. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Tack! Varsågod och ja det tycker jag du ska göra. 🙂

  2. Elin

    Mums så gott!

    Svara
  3. Carro

    Det vattnas i munnen! Det måste jag testa 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Det tycker jag du ska göra. 🙂 Så gott!

  4. Laila H

    Wow, Så gott det ser ut. Älskar raw cheesecake. 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close