Superdrycken Chia Humara

by Mikaela Bjerring on 26 november, 2016 · 4 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Svensk hälsokost -

in Blogg, Hälsa, Hälsokost, Kost, Superfoods

Chia Humara som vann kategorin ”Best New Health & Nutrition Product” under Nordic Organic Food Fair i november 2016 är verkligen en hälsodryck för sig. Perfekt när du behöver en energikick, en uppfriskande törstsläckare eller ett näringsrikt mellanmål.

Chia Humara

Chia Humara är en hälsodryck som finns i smakerna äpple och Jordgubb/granatäpple och som består utav fruktjuice och chiafrön. Smaken och konsistensen är en verklig vinnare och kan nog bäst beskrivas som en fruktsmoothie med en lite geléaktig konsistens. Riktigt god och uppfriskande och perfekt som en energidryck eller mellanmål.

Chia som dryck och livsmedel genom tiderna

Chia Humara har fått sitt namn från urfolket Tarahumara i Mexico som under 1000-tals år inkluderat chiafrön i sin kost. De kallas rarámuri ”de som löper” eftersom långdistanslöpning är en stor del av deras kultur. De är kända för att kunna springa extremt långa sträckor, bortåt 160 km och lika fort som elitlöpare. Från denna kännedom är det därför inte ovanligt att atleter och då speciellt långdistanslöpare inkluderar chiafrön i sin kost just för att förbättra sin energi och uthållighet.

Även för aztekerna som under 1300-talet levde i centrala Mexiko var chiafrön en viktig del av kosten. De var tidiga med att odla chiaplantan och använde chiafrön som ett baslivsmedel. Det var speciellt Aztekernas krigare som åt mycket chiafrön för att få energi och styrka. Mayaindianerna och Inkaindianerna är andra stammar som även dom var flitiga användare av chiafrön.

Chiafröets näringsinnehåll

Chiafrön kommer från plantan Salvia hispanica. Den växer vilt i Centralamerikas varma klimat i Mexiko och Guatemala, men odlas även i många delar av Sydamerika. Chiafröna kan vara vita, svarta, bruna eller någon annan mörk nyans. Det är dock ingen skillnad på smak eller näringsinnehållet mellan de olika färgnyanserna.

Även om de flesta frön är näringsrika så är chiafrön i en klass för sig när det kommer till näringsinnehåll. I chiafrön hittar man bland annat betydande mängder omega-3, protein och kalcium. Chiafrön innehåller också väldigt mycket fibrer (ca 50 procent mer fiber än linfrön) vilket gör det till en riktigt bra fiberkälla. Fibrerna i chiafrön sväller när de kommer i kontakt med vätska och bildar då en lite geléaktig konsistens. Dels så stimulerar dessa fibrer tarmens aktivitet och motverkar förstoppning, och dels så fungerar de som mat för de goda tarmbakterierna vilket gynnar en bra tarmflora.

Återförsäljare av Chia humara hittar du här

Relaterade inlägg:

 

{ 4 comments… read them below or add one }

1 Emma mars 26, 2018 kl. 10:22

Riktigt god! Jordgubb/granatäpple är min favorit. 🙂

Svara

2 Mikaela Bjerring mars 26, 2018 kl. 10:34

Visst är den god! 🙂

Svara

3 Laila mars 28, 2018 kl. 21:54

Låter riktigt gott!

Svara

4 Mikaela Bjerring mars 30, 2018 kl. 08:39

Riktigt goda. 🙂

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: