Krämig chiaglass

by Mikaela Bjerring on 2 augusti, 2018 · 4 comments - Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore -

in Blogg, Glutenfritt, IFD - Antiinflammatorisk kost, Kost, Laktosfritt, Recept, Sockerfritt, Vegansk kost

Hur gott låter det inte med krämig chiaglass med smak av jordgubbar och acai? En riktigt god glass gjord på enbart naturliga ingredienser fri från mjölkprodukter, vitt socker och onödiga tillsatser.

Krämig chiaglass

Detta behöver du till chiaglassen (2 portion):

Acai-jordgubbssås:

Så här gör du acai-jordgubbssåsen:

  1. För att göra såsen så mixar du helt enkelt alla ingredienser: jordgubbar, fibersirap, acaipulver och vatten till en slät sås. Smaka av och justera sötman med fibersirapen.
  2. Ställ in i kylen så den får stå till sig tills glassen är klar.

Så här gör du chiaglassen:

  1. För att göra glassen så börjar du med att blanda 2 msk chiafrön med 4 msk vatten. Ställ in i kylen i ett par timmar så chiafröna får tid att svälla till en geléaktig konsistens.
  2. Vispa kokosgrädden och ställ in den i kylen. Det är inte alla märken av kokosgrädde som går att vispa, så se till att du väljer en vispbar.
  3. När chiafröna uppnått rätt konsistens så lägger du samtliga ingredienser i en mixer: dom svällda chiafröna, kokosgrädden, frusna jordgubbar, frusen banan, camu camu, acaipulver och vaniljpulver. Mixa allt till en krämig glass.
  4. Direkt från mixern har den en konsistens av mjukglass. Vill man ha den fastare så kan man ställa in den i frysen ett par timmar. Toppa med acai-jordgubbssåsen innan servering.

Relaterade inlägg:

 

{ 4 comments… read them below or add one }

1 Ella augusti 5, 2018 kl. 11:29

Så gott det ser ut! Skall provas! 🙂

Svara

2 Mikaela Bjerring augusti 6, 2018 kl. 09:52

Underbart! Blir riktigt god! 🙂

Svara

3 Sandra augusti 7, 2018 kl. 15:40

Tack för receptet! 🙂

Svara

4 Mikaela Bjerring augusti 7, 2018 kl. 15:45

Varsågod! 🙂

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: