Holistisk hälsa

Kost & Näring

Träning & Återhämtning

EKO & Hållbart

Inspirationsbrev!

hälsotips och erbjudanden direkt i mailen!

 

Kampanjer på passion för hälsa

Superfoods

Superfoods har kommit att bli ett samlingsnamn för livsmedel som innehåller en hög näringstäthet i förhållande till den energi det ger. Det inkluderar olika frukter, bär, frön, alger, spannmålsgräs, örter och en lång rad andra växtdelar.

Superfoods

Vad är superfoods?

Superfoods är ekologisk och obehandlad mat med hög näringstäthet som bidrar till att ge kroppen bra näring i form av viktiga vitaminer, mineraler, antioxidanter, aminosyror, fettsyror, fibrer, värdefulla växtämnen och mycket mer. Olika världsdelar bjuder på olika typer av superfoods. Här i Norden finns till exempel lingon, havtorn, vinbär, blåbär, chaga, rödbetor, aronia, nässlor och nypon. Så passa på att utnyttja säsongen och fyll skafferi och frys med näringstät mat som naturen så generöst bjuder på. I andra delar av världen hittar vi en stor variation av superfoods i form av till exempel grönt te, alger, örter, rötter, frukter och bär som vi kan köpa i form av livsmedel eller hälsokostprodukter. Vår kost spelar en central roll i vårt välmående och det är av en stor betydelse att äta både näringsrikt och varierat. Genom att äta en så antiinflammatorisk och näringstät mat som möjligt ger du kroppen livsviktiga näringsämnen så att den får bättre förutsättningar att fungera optimalt.

 

Läs mer om olika superfoods och livsmedel i menyn till höger

 

Följ mig på Instagram för mer inspiration för en hälsosam livsstil.

Gilla/följ mig på Facebook där jag fyller flödet med nya inlägg och gamla favoriter.

Du kan även följa mig på Bloglovin och Pinterest där du kan spara inlägg som är intressanta för dig.

Mikaela Bjerring

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Antiinflammatorisk kost

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem. Läs mer…

Höja serotoninet naturligt

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra. Läs mer

Stödja lymfsystemet

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem. Läs mer

L-lysin vid munsår

Munsår som orsakas av herpesviruset är ofarligt, men det kan vara både besvärande och pinsamt. Genom studier har man sett att aminosyran L-lysin potentiellt kan minska antalet utbrott och reducera tiden som munsåret är aktivt. Läs mer

Stödja immunförsvaret

Det finns mycket man kan göra för att stödja sitt immunsystem så det kan fungera normalt och effektiv. På så sätt ger man kroppen bra förutsättningar för att kunna strida tillbaka mot inkräktande virus och bakterier. Läs mer…

Stödja tarmfloran och maghälsan

Att magen och tarmsystemet fungerar optimalt och att tarmfloran är i balans är A och O för en bra hälsa. Det påverkar i hög grad immunsystemets utveckling och funktion. Det minskar även risken för  en rad hälsoproblem. Läs mer

Close