Syrliga äppelremmar med kanel och ingefära

av | sep 17, 2019 | Blogg, Frukt-Grönt, IFD - Antiinflammatorisk kost, Kost, Recept, Sockerfritt, Vegansk / Vegetarisk kost | 8 Kommentarer

– Sidan innehåller reklam genom annonslänkar till Bodystore.com – 

Idag bjuder jag på ett enkelt recept på syrliga äppelremmar smaksatta med kanel och ingefära. Härligt sega till konsistensen och riktigt goda. Ät som ett nyttigt snack eller klipp i mindre bitar och strö över yoghurten eller gröten. Ett riktigt välsmakande naturgodis som kan avnjutas med gott samvete.

Syrliga äppelremmar med kanel och ingefära

Detta behöver du:

Så här gör du:

  1. Skala äpplena, kärna ur och skär i bitar.
  2. Lägg äppelbitarna tillsammans med kanel och ingefära i en matberedare och mixa till en smet. Se till att du får smeten riktigt slät annars kommer den inte att hålla ihop när den torkar.
  3. Ta fram en plåt, lägg på ett bakplåtspapper och smörj in det med kokosolja. Oljan gör att det blir mycket lättare att lossa remmarna när dom väl är klara.
  4. Häll ut äppelsmeten i ett jämnt lager, ca 3 millimeter tjockt och låt torka i ugnen på 45 grader i 8-10 timmar. Vill man snabba upp processen så kan man öka värmen till 100 grader och torka i cirka 3 timmar, men en del av näringsvärdet kommer då att gå förlorat.
  5. Öppna ugnen lite då och då för att släppa ut fukt. Remmarna är klara när smeten inte längre är kladdig och ytan känns torr.
  6. Ta ut plåten från ugnen. Ta en vass kniv eller kökssax och skär/klipp i lagom tjocka remmar. Känns remmarna fortfarande lite för fuktiga så kan du lägga dom på ett galler och låta dom torka under ytterligare någon timme i rumstemperatur.
  7. Förvara dina äppelremmar i en lufttät glasburk.

 

Relaterade inlägg:

 

8 Kommentarer

  1. Sandra

    Låter ju jättegott. Har fullt med äpplen i trädgården så det blir till att göra äppelremmar i veckan. 🙂

    Svara
    • Mikaela Bjerring

      Härligt att du har tillgång till äpplen i trädgården. 🙂

      Svara
  2. Laila

    Måste jag testa. 🙂

    Svara
  3. Eva

    Mums så gott! Det måste jag prova!

    Svara
  4. A.W

    Vilken bra idé och så enkelt! 🙂

    Svara

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Jag som skriver heter Mikaela Bjerring och bor i Malmö. Jag är utbildad kost- och näringsterapeut och har en förkärlek till ekologiskt och naturligt med fokus på en antiinflammatorisk livsstil. Läs mer om mig här

Hälsoarkiv

Bloggarkiv

Kategorier

Facebook

Serotoninets funktion i kroppen är starkt förknippat med välbefinnandet och humöret. Vi måste helt enkelt ha en bra balans av denna betydelsefulla signalsubstans i kroppen för att må bra.

Kronisk inflammation är starkt förknippat med autoimmuna och kroniska sjukdomar. Genom rätt kostval och livsstil kan vi hjälpa oss själva till bättre hälsa och förebygga framtida hälsoproblem.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk och ansvarar för att transportera bort avfall från vävnader och mjukdelar. Det är en mycket viktig del av vårt cirkulationssystem och immunsystem.

Magnesium är inblandat i så otroligt många viktiga kroppsfunktioner så kan brist påverka hälsan negativt på en mängd olika sätt. Här följer 10 vanliga tecken på att du får i dig för lite magnesium.

Close